RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DNBs nettbank og minibank oppe igjen

FIKK IKKE PENGER: Mange DNB-kunder kom til kort i minibanken og på nettbanken tirsdag.
FIKK IKKE PENGER: Mange DNB-kunder kom til kort i minibanken og på nettbanken tirsdag. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
IT-selskapet EVRY legger seg flate etter at strømbrudd og feil forårsaket store problemer for DNB-kunder tirsdag.

Et stort antall DNB-kunder, men også Telenors systemer ble rammet av strømbruddet og feilen.

- EVRY beklager på det sterkeste at et strømbrudd og påfølgende feil i vår infrastruktur har forårsaket at tjenester for DNB og Telenor Norge er ute av drift, skriver det norske IT-selskapet i en pressemelding.

Feilen oppstod like etter klokken 20.00 tirsdag kveld. Klokka 07.30 var  tjenester oppe igjen, ifølge EVRY.

- Nå skal systemene fungere igjen, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i EVRY til Nettavisen onsdag morgen.

- Hvor sårbare er disse systemene egentlig?

- Vi har reserveløsninger som inntrer, men systemene er ikke usårbare. Det er vår jobb å bygge systemer som er robuste og minst mulig sårbare. Vi har et forbedringsprogram som heter «Snu hver stein, og vi ser effekten av dette, men det er klart vi er ydmyke etter hendelser som dette.»

Jobbet på spreng hele natten

EVRY opplyser at de sammen med sine leverandører jobbet gjennom hele natten med å få startet systemene på nytt.

Det som forårsaket strømbruddet var det EVRY kaller en planlagt kritisk vedlikeholdsjobb.

- Nødaggregatet startet som planlagt, men når man skulle slå på strømmen på nytt så førte det til en spenningsfeil. Konsekvensen av dette er at deler av EVRYs infrastruktur ble påvirket, noe som dessverre har medført at tjenester for DNB og Telenor er ute av drift, opplyser selskapet.

Feilen rammet DNBs nettbank og mobilbank.

For Telenors del var det servicetjenester på internett og bakenforliggende støttesystemer som ikke fungerte.

- På det sterkeste beklage

- På vegne av EVRY vil jeg på det sterkeste beklage de ulempene som denne hendelsen har hatt for DNB, Telenor og deres kunder. EVRYs ledelse har helt siden hendelsen oppstod jobbet sammen med et stort team for å sikre at systemene kunne komme opp igjen så fort som overhodet mulig. Det har også vært en rekke leverandører som har bistått EVRY gjennom natten med å løse feilen», sier konsernsjef Terje Mjøs i EVRY ifølge en pressemelding.

Han sier feilene som har vært den siste uken er uakseptable.

På sosiale medier kokte det med feilmeldinger og hjertesukk fra frustrerte kunder tirsdag kveld, og DnB la hyppig ut meldinger som dette:


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere