RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dobbel bensinpris mot CO2-utslipp

(Ford)
Sist oppdatert:
Lavere kollektivpriser og bedre togtilbud er ikke de beste virkemidlene for å få ned utslippene.

En dobling av drivstoffutgiftene vil være det beste virkemiddelet for å få ned CO2-utslippene fra transportsektoren, ifølge en fersk rapport. Det betyr i tilfelle en bensinpris på om lag 25 kroner literen.

Rapporten fra Transportøkonomisk institutt (TØI) motsier dermed de som måtte hevde at lavere kollektivpriser og bedre togtilbud er måten å få bukt med utslippene på, skriver Aftenposten.

Bilkjøringen er den største utslippssynderen. Løsningen som peker seg ut er at bilene enten må bli langt mer energieffektive, eller at prisen på drivstoff skyter i været. Om politikerne satser for ensidig på lavere kollektivpriser, vil gevinsten bli spist opp av økt transportaktivitet samlet.

For å få til store reduksjoner i CO2-utslippene, må prisøkningen også være temmelig stor. Dette vil gi resultater i form av langt mindre mobilitet, sier instituttsjef Lasse Fridstrøm ved TØI til avisen.

TØI anslår at bilbruken vil øke med om lag 18 prosent fram til 2020. Ifølge beregninger vil imidlertid en dobling av drivstoffutgiftene føre til en reduksjon på 19 prosent av personbiltrafikken. Og om politikerne ønsker å ta enda hardere i: En tredobling av prisen kan gi en reduksjon av bilbruken på hele 31 prosent.

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) har ikke noen tro på en slik økning og peker på at det vil ramme næringslivet og folk som bor i grisgrendte strøk med få alternative transportmetoder.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere