*Nettavisen* Nyheter.

Dødsfarlig trailer-juks

En bryter i panelet lurer kjøretøyet til å tro at traileren står i ro. I virkeligheten kjører sjåføren mye lenger enn han har lov til – trøtt og uoppmerksom.

28.01.05 09:04

Når sjåføren etter reglene skulle kjørt inn til siden for å hvile, trykker han på knappen for å sette fartsskriveren ut av funksjon. Slik kan yrkessjåføren omgå reglene og kjøre mil etter mil. Resultatet er trøtte sjåfører bak rattet på svært tunge kjøretøy.

- Farlig på veiene
- Dette er kjeltringer som er farlige på veiene, sier Poul-Erik Christensen ved kontrollstasjonen til Statens vegvesen på Svinesund til VG.

En rekke sjåfører blir avslørt hvert år. I mars og juni må to svenske yrkessjåfører møte i tingrettene i Halden og Heggen og Frøland tiltalt for jukset.

Maks 4,5 timer i strekk
Ifølge de internasjonale kjøre- og hviletidsbestemmelsene har ingen sjåfør av kjøretøy over 3500 kilo lov til å kjøre mer enn 4,5 timer i strekk. Da må de ha minst tre kvarters pause før de får kjøre videre.

Sjåførene kan kjøre totalt ni timer hver dag, men to dager i uken 10 timer daglig. Hvert døgn skal sjåføren ha minst 11 timers sammenhengende hvile.

Ifølge politiadvokat John Skarpeid ved Østfold politidistrikt tilsvarer en natt uten søvn 0,7 i promille.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.