RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Drukner i reklameinnstikk

Foto: Gry Veiby/ Nettavisen
Sist oppdatert:
Grønn Hverdag fikk sjokk da de fant ut hvor mye reklame som leveres som innstikk i aviser.

I løpet av en uke samlet miljønettverket Grønn Hverdag all reklamen som kom i form av innstikk i abonnementsavisene Dagsavisen og Aftenposten.

Nesten en kilo reklame
De ble sjokkert over det de fant. I løpet av syv dager ble nøyaktig 854 gram, eller nesten en kilo, reklame gjemt inne i avisen dumpet på dørmatta.

Verst er Aftenposten, med 725 gram reklame i form av avisinnstikk. Dermed vil en husholdning som abonnerer på denne avisen få reklame i form av innstikk på nesten 38 kilo i løpet av et år.

- Jeg er overrasket over hvor mye papir dette ble, sier daglig leder Tone Granaas i Grønn Hverdag til Nettavisen. Foran seg holder hun en god bunke med fargerike brosjyrer og reklamefoldere.

- Men det jeg ble mest overrasket over var at det ikke er en eneste brosjyre eller reklame fra det lokale næringsliv, som nettopp har vært argumentet for å beholde avisinnstikk, sier hun.

- Utrolig ressurssløsing
For samtlige reklamefoldere kommer fra store kjeder som enten selger bolig, klær, mat eller husholdningsartikler.

- Dette er en utrolig ressurssløsing. En kilo papir gir en kilo CO2-utslipp. Bare tenk på alle leddene som forsøpler for at denne reklamen skal komme i avisen. Det er trykking av reklamen, som deretter skal transporteres. Dette igjen skal transporteres bort, og det koster penger. Man skulle tro avisene kunne komme på nye måter å tjene penger på reklame på, når bare 20 prosent av befolkningen sier de ønsker uadressert reklame, sier hun.

Underskriftskampanjen «Neitakk.no» viser tydelig at forbrukerne er lei av uadressert reklame. I løpet av to uker har over 30.000 personer skrevet under på at de ikke ønsker reklame i postkassa. Kampanjen vil snu dagens ordning slik at man må si ja takk til å motta uadressert reklame enn å måtte si nei takk slik det er i dag.

- Vil tape abonnementer
Granaas tror avisene vil tape på avisinnstikk, ettersom forbrukere stadig blir mer miljøbevisste.

- Neste gang man kjøper en avis, vil man da kanskje ikke kjøpe Aftenposten, men heller Dagsavisen som ikke har så mange innstikk, sier hun.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon tror i likhet med Granaas at avisene vil tape abonnementer på avisinnstikk.

- Vi får mange henvendelser på avisinnstikk, som er en stor belastning på miljøet. Jeg tror flere og flere vil protestere ved å si opp avisen sin, sier han til Nettavisen.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon

Ny markedsføringslov
Men ifølge markedsføringsloven kan man ikke reservere seg mot avisinnstikk fordi det omfattes av redaktøransvaret, og dermed som en del av avisen. Men forslaget til ny markedsføringslov skal behandles i Stortinget neste år.

Thon er spent på hva som kommer.

- Uønsket reklame er noe av det som har vært mest diskutert, og noe forbrukerne er veldig opptatt av. Men jeg tror næringsinteressene er for store til at det kommer en endring på avisinnstikk, sier han.

Avhengig av innstikkene
Administrerende direktør i Aftenposten Kristin Skogen Lund tror derimot ikke at avisen vil tape abonnementer på innstikkene.

- Vi er avhengig av annonser for å opprettholde produktet vi har i dag. Dessuten er det ikke sånn at alle forbrukerne er imot innstikk. Tvert imot får vi mange henvendelser dersom et populært innstikk uteblir, sier Lund til Nettavisen.

- Jeg synes det blir meningsløst å vurdere den ene uten at Posten, som er reklameverstingen er tatt med, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere