RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dyrere å fly i Norge

Sist oppdatert:
Avgiften på flydrivstoff økes, og dermed blir det dyrere å fly innenlands.

Norwegian kan foreløpig ikke si noe om hvor hardt dette vil ramme passasjerene.

- Det blir litt for tidlig å si noe i forhold til beregningene, ettersom vi akkurat har fått vite dette, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til Nettavisen.

Informasjonsdirektøren i Widerøe har heller ikke tallene på hvor mye mer du må ut med for en kjapp flytur over fjell og fjord.

- Foreløpig, så vet jeg ikke hvor mye dyrere det vil bli for passasjerene, Vi er i ferd med å se på det, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

Økning i prisene
Men det er svært sannsynlig at det blir en økning i billettprisene.

- Om vi må øke billettprisene vil tiden vise. Når avgiftene legges på ytterligere, så må vi jo foreta et regnestykke og se hva som må gjøres. Men vi prøver jo å holde kostnadene lav hele veien, så dette blir en vurdering fra dag til dag, sier Ellingsen.

Informasjonsdirektøren i Widerøe tror også det kommer til å gå ut over passasjerene.

- Det betyr at for de kommersielle rutene våre, så vil det nok bety en viss økning i billettprisene. Billettpriser er sensitive greier. Det er ikke sikkert at vi sender hele regningen til passasjerene, for da kan det bli redusering i antall passasjerer. Det vil vi tape mye mer på i lengden, sier Kongsteien.

Kongsteien synes imidlertid det er hyggelig at departementet vil kompensere for økning i prisene på kortbanenettet. De får dermed penger tilbake fra staten for 28 flyplasser i Norge som ikke er kommersielt drevet. De ligger på Vestlandet, Helgelandskysten, Troms og Finnmark.

Bør handle om miljø
Økningen i drivstoffavgiften fører til større inntekter for staten.

I budsjettet foreslås det en økning i CO2-avgiften for innenriks luftfart. Avgiften på flydrivstoff skal i tillegg opp med ti øre.

- Det betyr at man må betale masse avgifter, hvis man må reise med fly for å få behandling, mens da ferieturen til Praha blir avgiftsfri. Dette bør handle om miljø, og da bør det også ramme trafikken utenlands, sier informasjonsdirektøren i Widerøe.

Kongsteien synes CO2-avgiften bør øremerkes.

- Jeg er veldig skuffa over at CO2-avgiften ikke øremerkes. Det jeg synes er skuffende er at CO2-avgiften går inn i mengden skattepenger man får inn, sier informasjonsdirektør Kongsteien.

Ellingsen er også skuffet over økte avgifter på flyreiser.

- Vi har allerede CO2-avgiften som det eneste landet i Europa, så det forverrer konkurransebildet, sier informasjonsdirektøren i Norwegian.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere