RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eiffeltårn til sjøs

Foto: Rune Thomas Ege/TV 2
Sist oppdatert:
Denne båten er lengre enn Eiffeltårnet. Du tror det ikke før du får se det! Her er bildene.

DEN ENGELSKE KANAL (TV 2/Nettavisen): Med sine 339 meter ville «Liberty of the Seas» raget høyere enn både Chrysler-bygningen i New York og Eiffeltårnet i Paris dersom du hadde stilt de tre gigantene på høykant opp ved siden av hverandre.

«Liberty of the Seas» deler tittelen «verdens største cruiseskip» broderlig med sitt jevnstore søsterskip «Freedom of the Seas». Den er like lang som 37 dobbeltdekkerbusser eller 3,5 fotballbaner. Fra kjøl til mast måler hun 72 meter.

Se stor bildespesial nederst i saken

- Det er ikke viktig for oss å være størst. Men gjestene våre vil ha stadig flere tilbud om bord, og vi gir dem bare det de vil ha, sier Adam Goldstein, president i delvis norskeide Royal Caribbean International til Nettavisen.

Knock-out
Størrelsen på treningssenteret og spaavdelingen, som strekker seg over to dekk, kan lett gi deg knock-out. Selv om treningssenteret er stort nok til å få plass til 62 bokseringer, har det bare én. Men det har i tillegg egen løpebane og egen basketballbane.

På skipets nihulls golfbane, kan du utfordre medpassasjerer til et (sjø)slag golf, og hvis du ikke har høydeskrekk kan du klatre til topps i klatreveggen bak på skorsteinen – der det er 11 klatreruter.

7 milliarder kroner
Byssa strekker seg over tre dekk, og de 240 kokkene lager over 12.000 måltider hver eneste dag. I løpet av en uke setter passasjerer og besetning på «Liberty of the Seas» til livs 18.000 pizzastykker, 69.000 biffer, 30 tonn iskrem, 86.400 egg, 64 tonn frukt og grønnsaker, 2900 flasker vin, 200 flasker whiskey, 19.200 øl og enorme mengder champagne.

Når søsterskipet «Independence of the Seas» og de enda større Genesis-skipene blir sjøsatt i 2010, vil Goldstein sjefe over 10 av verdens 13 største cruiseskip.

«Liberty of the Seas» har en prislapp på astronomiske sju milliarder norske kroner.

- Jeg kan ikke gå i detaljer, men vi regner med at skipet har tjent inn byggekostnaden i løpet av 5-10 år, sier Goldstein.

Etter å ha krysset Atlanterhavet skal skipet settes inn i ukeslange cruise i Karibia med Miami som utgangspunkt.

Her ser du bildene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere