RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Eksperter kaller flyulykken en gåte

Sist oppdatert:
Luftfartseksperter er foreløpig ikke i stand til å forklare hva som forårsaket flystyrten nord for Aten søndag.

Det kypriotiske passasjerflyet styrtet i fjellene nord for den greske hovedstaden med 121 mennesker om bord, etter at trykket i kabinen tilsynelatende falt, eller at oksygenet forsvant på annet vis, skriver Reuters. Eksperter nyhetsbyrået har snakket med, mener ulykken sannsynligvis skyldes en kombinasjon av faktorer.

Alle ekspertene uttaler at det er ytterst sjelden at et fly mister oksygentilgangen, fordi det er en rekke nødsystemer som skal tre i kraft om noe slikt skjer. De kan heller ikke forstå hvorfor pilotene ikke har benyttet seg av reserveoksygenet.

- Pilotene burde hatt surstoffmaskene på, sier en pensjonert britisk pilot, som ønsker å være anonym.

- Hvorfor de ikke tok dem på, er et stort mysterium, sier han.

Alle de 121 om bord mistet livet da flyet styrtet nord for Aten søndag ettermiddag. En embetsmann i de freske forsvarsdepartementet sier flyet oksygen- eller trykksystem kan ha sviktet.

- Ytterst sjelden
- Et fall i trykket i kabinen er i seg selv en sjelden hendelse, men at det går så langt at det setter piloten ut av spill, er ytterst sjelden, sier den pensjonerte piloten.

To greske jagerfly overvåket passasjerflyet etter at mistet kontakten med tårnet, og en av kampflypilotene har rapportert at han ikke kunne se kapteinen i cockpiten, og at styrmannen så ut til å ha falt sammen i setet.

En talsmann for det europeiske flysikkerhetsbyrået sier at flyulykken sannsynligvis skyldes en kombinasjon av faktorer:

- Det er høyst utenkelig at trykkfall i kabinen i seg selv kan medføre en slik ulykke. Det må ha vært andre faktorer som førte til ulykken, sier Daniel Holtgen.

Plutselig kulde
Før kontrolltårnet mistet kontakten med flyet, kom det meldinger som tydet på feil ved luftkjøleanlegget, og at det oppstod plutselig kulde i flyet.

- Når det blir snakket om at det var svært kaldt, tyder det nok egentlig på at det ikke var noen luftsirkulasjon i kabinen overjodet, sier Kieran Daly, redaktør for Air Transport Intelligence.

- Det er virkelig litt av en gåte. Det finnes svært gode prosedyrer for å håndtere mangel på oksygen. Det er usedvanlig at den slags skjer i et så stort fly, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere