RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

El-vekst på 21 prosent

Sist oppdatert:
Konsumprisindeksen (KPI) steg 1,4 prosent fra august til september, og prisen på strøm har størst vekst.

Prisen på elektrisitet er den viktigste enkeltfaktoren bak veksten, men også de fleste andre konsumgruppene viste oppgang, melder Statistisk sentralbyrå.

El-prisene, inklusiv nettleie og avgifter, økte med hele 21 prosent, og prisen på elektrisitet, inklusiv nettleie og avgifter, er nå 48,1 prosent høyere enn i september 2005.

LES OGSÅ: Slik sparer du strøm

Etter salgsslutt i august har prisene på klær og skotøy økt 7,9 prosent i september, mens møbler og boligtekstiler steg med henholdsvis 1,9 prosent og 1,8 prosent.

Ifølge Statistisk sentralbyrå steg prisene på kultur- og fritidstjenester steg samlet med 2,1 prosent, mens hotelltjenester viste en prisoppgang på 6,8 prosent.

Prisene på klær og sko, audiovisuelt utstyr, teletjenester og sosiale omsorgstjenester faller derimot.

Fra september 2005 til september 2006 økte KPI med 2,6 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere