Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Én måke kan veie ni tonn

Foto: Bebeto Matthews (AP)
Sist oppdatert:
I Norge var det 306 kollisjoner mellom fugl og fly. Se tabell på hvor det skjer hyppigst.

155 skrekkslagne mennesker var om bord i flyet som nødlandet på Hudson-elven i New York torsdag kveld. Alle om bord i Airbus A320-flyet overlevde den dramatiske nødlandingen.

Årsaken til ulykken skal være en eller to gjess som ble sugd inn i flyets jetmotor. Ved norske lufthavner var det registrert flere hundre kollisjoner mellom fugl og fly i 2008.

- I 2008 var det totalt 306 kollisjoner mellom fly og fugl. Dette er alt fra én fugl til store flokker, sier Helle Larssen, som er rådgiver ved analyseavdelingen i Luftfartstilsynet, til Nettavisen.

- Det er vanskelig å si noe om hvor farlig det er. Det er litt avhengig av hvor fuglen treffer flyet. I de fleste tilfellene skjer det ingenting, sier Larssen.

Sola flyplass mest utsatt
Flyene som tar av fra Sola flyplass var mest utsatt for fuglekollisjoner i 2008 med 37 tilfeller, mens Gardermoen kommer på en andreplass med 31 tilfeller. Flyplassene Evenes, Hammerfest og Kvernberget hadde kun to tilfeller hver i fjor.

- Dette kan skje i nærheten av flyplasser verden over, men noen flyplasser er mer utsatt enn andre. Dette skyldes topografi, om flyplassen er i nærheten av sjø eller områder der fugler holder til, sier seksjonssjef for fly ved Luftfartstilsynet, Kjell Klevan, til Nettavisen.

Klevan forteller at samtlige flyplasser har en vaktordning med å skremme bort fugler før flyavganger. Dette gjøres blant annet ved hjelp av lyd fra høytalere eller beskytning med signalraketter og hagle.

Ikke noe stort problem
- Birdstrike som det heter på fagspråket, skjer ofte. Men det er i utgangspunktet ikke noe stort problem. Men hvis fuglen treffer vitale plasser og fuglen er stor nok, så kan det være et problem, sier flykaptein Odin Leirvåg, formann i Norsk Birdstrike komité, til Nettavisen.

- Hvis du treffer en måke som veier 1,5 kilo i en avgangsfase, så vil den veie 1,5 tonn når den treffer flyet. Hvis du får den inn i motorene så forplanete kraften seg ytterligere på grunn av rotorbladenes rotasjon. På 10.000 fot høyde er fuglen blitt oppi ni tonn, sier han.

Det er registrert rundt 40.000 kollisjoner på verdensbasis hvert år, men det er sjeldent det resulterer i noen ulykker, ifølge Leirvåg. Han understreker at jetmotorene er konstruert til å tåle kollisjoner med fugl.

- Men hvis det er riktig at det var en flokk må gjess, da snakker vi om et problem, sier han og henviser til ulykken i New York.

- Risikoen for å treffe fugl er størst i forbindelse med avgang og landing. Vi regner med at 70 prosent av tilfellene skjer fra 500 fot og ned. Og 40 prosent skjer når flyet er på banen, sier Leirvåg.

Oversikt på antall kollisjoner mellom fugl og fly ved norske lufthavner.

Sola: 37

Gardermoen: 31

Flesland: 30

Bodø: 20

Skagen: 19

Kjevik: 11

Værnes: 10

Vigra: 8

Karmøy: 7

Torp: 6

Årø: 6

Stokka: 5

Langnes: 5

Helle: 4

Rygge: 4

Alta: 3

Ørland: 3

Evenes: 2

Hammerfest: 2

Kvernberget: 2

Offshore: 4

Utlandet: 29

Kilde: Luftfartstilsynet

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!