RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Endret fyrlykt etter ulykken

Foto: TV 2
Sist oppdatert:
Mandag denne uken endret Kystverket fyret som med rødt lys markerer grunnen MS ”Rocknes” gikk på en uke tidligere, noe politiet viser interesse for.

Kystverket bekrefter opplysningene overfor TV 2. Politiet viste i dag interesse for opplysningene under sjøforklaringen i Bergen.

Straks etter ulykken merket Kysverket grunnen som Rocknes gikk på med en bøye. Verken losen på ”Rocknes” eller Kystverket visste om grunnen før forliset. Og nå har altså Kystverket endret en av lyktene i Vatlestraumen i tillegg.

Mandag denne uken fikk Edgard Ådnanes i Kystverket i oppdrag å justere Hilleren lykt - som dekker ulykkesområdet. Selv om grunnen ”Rocknes” traff skal ha vært dekket av rød sektor fra før valgte kystverket å utvide sektoren.

- Vi flyttet sektoren fra 90 til 110 meter fra Revskolten lykt, forteller Ådnenes til TV 2. Grunnen ”Rocknes” traff ligger ca 60 meter fra Revskolten lykt.

Opplysningene bekreftes også av Kystverkets Arnold Jacobsen.

- Rødstaken vi har satt opp tangerte skillet mellom rød og hvit sektor, sier han. - I tillegg var avstanden til grunnen mindre enn ønskelig, legger Ådnanes til.

Når rød sektor nå er utvidet er det etter det TV 2 erfarer bare 80 meter med ”rent farvann” på dette punktet i Vatlestraumen.

Politiet interessert
Under sjøforklaringen viste politiet interesse for de nye opplysningene.

Politiinspektør Svein Erik Krovold ville under høringen vite når endringen fant sted, og hva som var utgangspunktet da ulykken skjedde.

- I rød sektor uansett
I sjøforklaringen i dag har direktør Frode Klepsvik i Sjøkartverket forsvart beslutningen om å ikke melde fra om den ukjente grunnen i en særskilt melding i Etterretning for Sjøfarende - EFS.

- Grunnen lå uansett i rød sektor og var derfor definert som urent farvann, forklarte Klepsvik. Han fortalte også at Sjøkartverket har vært klar over grunnen siden 50-tallet. Klepsvik la til at grunnen er markert i form av en millimeters endring på det nye Sjøkartet for Vatlestraumen som kom i fjor.

Med eksempler viste Klepsvik at den kommersielle karttjenesten C-map som Kystverket bruker for å oppdatere sine loser ikke er så nøyaktig som de offisielle kartene fra Sjøkartverket. Klepsvik var kritisk til at Kystverket benyttet disse kartene hvis bruken ikke ble kombinert med de nye sjøkartene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere