RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Er denne nissen dritings?

Sist oppdatert:
Carlings bruker en arrestert, rødneset nisse i reklame. - Horribelt, mener Juvente. Hva mener du?

(iOslo.no) Kleskjeden Carlings bruker et forbryterbilde av julenissen i sin reklame. Med tunge, blå ringer under øynene, og påfallende rød nese, skal den rødkledde selge bukser og gensere. Det får avholdsfolket til å rase.

- Dette er en horribel reklame. Hvert år er det mer enn 200.000 barn i Norge som gruer seg til jul, fordi mor og far drikker, og så skal noen tjene penger på å bruke en forfyllet nisse i reklame? Jeg blir trist på Carlings vegne, sier Odrun Bergland i Juvente til iOslo.no.

Har du noen gode nissehistorier? Send dem til oss.

- Spiller ikke på alkohol
Carlings på sin side mener Nissen på ingen måte er beruset, og at reklamen overhodet ikke spiller på alkohol.

- Vi hadde lyst til å ha en litt annerledes reklame i tråd med Carlings ånd. Målgruppen vår er ungdom mellom 15 og 25 år og vi må være litt utradisjonelle i vår markedsføring. Carlings skal være litt mer rocka og ungdommelig enn andre klesbutikker og hver enkelt butikk skal ha sitt individuelle preg, sier Trude Martinsen Brun, pressetalskvinne for Varner-gruppen som står bak Carlings.

Hun avviser på det sterkeste at nissen er beruset.

- Nissen er en høyt respektert person, og vi ville aldri latt ham være beruset i en av våre reklamer. Nissen kan like godt være sliten av å ha vært rundt i alle husene og levert gaver, sier Martinsen Brun.

- Hvorfor er nissen så arrestert, hvis han ikke er beruset?

Trekker ikke reklamen
- Det overlater vi litt til folks egen fantasi. Carlings har forsøkt å ha et litt skjevt blikk på hva vi forbinder med jul, og vi mener reklamen er ufarlig. Det må være lov å spøke litt med nissen. Vår intensjon har aldri vært å skade noen som helst, og vi har ingen planer om å trekke reklamen, sier Martinsen Brun.

Saken dukket opp etter at Jan Erik Madsen Stahl fra Fredrikstad reagerte sterkt på reklamekampanjen. Han arbeider med vanskeligstilte barn, og mener reklamen harselerer med de vanskeligstilte barna som opplever at deres nærmeste er fulle i jula.

Les flere saker på iOslo.no.

Mener du nissen er full på bildet? Delta i diskusjonen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere