*Nettavisen* Nyheter.

Er du avhengig av å trene?

For mye trening kan føre til tvang. SATS opplever noen få overdrevne treningsentusiaster.

13.04.07 12:22

(SIDE2): BBC News skriver fredag om Berkshires Huntercombe Hospital som behandler personer som føler en sterk avhengighet av å trene. Behovet sammenlignes med det å være avhengig av alkohol og narkotika.

Usunn fysisk aktivitet
Det er mulig å bli avhengig av trening, bekrefter informasjonsdirektør Anders Hall Grøterud ved SATS.

- Mange som begynner å trene opplever en positiv avhengighet fordi effekter som bedre form, sunnere helse og mer overskudd er noe man ikke vil være foruten. Fravær av fysisk aktivitet oppleves av disse menneskene som ubehagelig, omtrent som at man ikke har pusset tennene, sier Hall Grøterud.

- For noen veldig få kan imidlertid treningen være et middel man bruker for å skaffe seg kontroll over tilværelsen som man ellers opplever som kaotisk, for eksempel ved at man ved å trene mye ser at man klarer å få en veldig tynn kropp. Dette er en usunn bruk av fysisk aktivitet, og dermed svært negativt å bli avhengig av, sier Hall Grøterud.

Endre vaner
Anders Hall Grøterud forteller at med SATS' nesten 100.000 medlemmer i Norge finnes det noen få som ikke trener på en sunn måte. Dersom treningskjeden blir oppmerksom på dette tar de en individuell kontakt med den det gjelder og forsøker å motivere medlemmet til å trene sunnere, eventuelt la seg følge opp av fagfolk.

- Dersom ikke dette nytter kan vi velge å avslutte medlemskapet, sier informasjonsdirektøren.

Alvorlige skader
Huntercombe Hospital advarer mot at det kan gi alvorlige skader ved å utvikle en tvang til å trene.

Direktør Diane Whiteoak ved Huntercombe Hospital sier at varselstegn for overdreven trening kan være om en person tvinger seg selv til å trene selv om han eller hun føler seg uvel. Andre tegn kan være om man foretrekker trening framfor å være med venner, eller at treningen går utover dagliglivet.

Overdreven trening kan også skade sener, bein, brusk og ledd. Dette begrunner Whiteoak med at når mindre skader ikke får tid til å leges, kan det føre til langvarige skader.

Personer med spiseforstyrrelser er spesielt utsatt, de trener ofte også i skjul.

Samtidig påpeker ekspertene ved sykehuset at det er viktig å trene for helsens del og for å holde seg i form.

Hva er sunt og hva er usunt?
Grensen mellom sunne og overdrevne treningsvaner går ved at det er viktig å føle glede ved å trene og å gjøre dette på en måte som ikke overbelaster kroppen fysisk, mener Hall Grøterud.

- I tillegg støtter jeg fagmiljøene i at treningen ikke må overta for den tiden vi bruker på for eksempel venner og familie. De fleste av våre medlemmer trener regelmessig en til tre ganger i uken og har et sunt og balansert forhold til treningen.

LES MER OM HELSE,TRENING OG VELVÆRE HER.

Sjekk «helsebloggen» her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag