*Nettavisen* Nyheter.

Erstatningssurr fra NSB

Foto: Falch, Knut (SCANPIX)

Hvor mye betalte NSB som følge av forsinkelser i 2009? NSB gir ulike svar.

Kostet forsinkelser NSB 200 millioner kroner i 2009, eller 250 millioner kroner?

I et intervju med VG Nett torsdag opplyser direktør for persontog i NSB, Steinar Nilsen, at selskapet brukte 200 millioner kroner til buss, taxi, hotellrom, mat og flybilletter som følge av forsinkelser.

Ifølge Nilsen var dette 50 millioner kroner mer enn forutsatt.

Til aftenposten.no samme dag opplyser informasjonssjef Preben Colstrup i NSB persontog at forsinkelser og avvik kostet NSB 250 millioner kroner i fjor - en økning på 60 millioner kroner fra 2008.

Les også: Slik tar du drosje på NSBs regning

Ulike beregningsmåter
- Hvilke tall er riktig?

- Det er litt ulike måter å regne det på. Men vår totale avvikshåndtering kostet oss 250 millioner kroner i 2009. Av de 250 var 210 millioner kroner knyttet til planlagte avvik i forbindelse med oppgradering av infrastruktur, sier Colstrup til Nettavisen.

- Så vanlige forsinkelser kostet kun 40 millioner kroner?

- Det vi kaller spontanavvik kostet oss 40 millioner kroner i erstatninger i fjor ja. Disse pengene er hovedsakelig knyttet til kostnader til alternativ transport med buss eller drosje for våre passasjerer.

Overfor aftenposten.no gjør Colstrup det klart at han synes det er positivt at NSB betaler ut penger for å håndtere trafikken ved avvik.

Fem kroner per forsinkelse
Det spørs likevel om NSBs kunder er fornøyd med kompensasjonsgraden.

NSB har 52 millioner passasjerreiser per år. Ifølge NSB er totalpunktligheten på cirka 85 prosent, noe som betyr at 7,8 millioner reisende opplevde forsinkelser i 2009. Det betyr at forsinkelsene (alle forsinkelser over fem minutter) i snitt kostet NSB fem kroner per passasjer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.