*Nettavisen* Nyheter.

Europas raskeste til Norge

Råskinnet kommer i disse dager til Norge. Se bilder av Nor-Tech 3600 her.

25.04.07 15:31

Superraske båter er støyende og forurensende. Eller må de være det?

Den norske produsenten Nor-Tech har nå laget det per i dag skal være Europas raskeste fritidsbåt – Nor-Tech 3600.

– Vi håper vel den skal være verdens raskeste ja, sier importør av Nor-Tech-båter Aslak Olseth i firmaet Hydrolift Stavanger AS.

Nettavisen snakker med ham mens han tar imot den første demobåten til Norge. En båt med doble Mercuiser 8,2 liters V8-motorer på 662 hester hver.

Klikk på bildet for å forstørre.

Husk hjelm!

Nor-Tech 3600 er en 36 fots katamaran laget for å kunne gå så raskt som mulig. Med to skrog, eller såkalte pontonger, får båten en helt egen oppdrift. Den som sitter bak rattet får en følelse av å flyte på luft – i dette tilfellet i overkant av 200 km / t.

– Liker du fart blir du hekta på denne her. Å kjøre i rundt 80 – 90 knop er en enorm opplevelse, forteller Olseth.

Å kjøre en slik katamaran er forskjellig fra å kjøre vanlige båter. Blant annet fordi man må bruke trim og flaps mer enn ellers. Og aller helst bør ha på seg hjelm.

Se video av andre Nor-Tech-båter her.

Klikk på bildet for å forstørre.

Toalett i 110 knop

Nor-Tech 3600 skiller seg også ut inne i cockpiten. Cockpiten er ganske ribbet med fem seter i fartsretning. Hvert sete har til gjengjeld intercom. Dashbordet er innredet med absolutt alt du kan forestille deg av teknisk utstyr.

Og i hver pontong er det en liten kabin med ett toalett i hver. De bør ikke brukes når båten nærmer seg topphastigheten på rundt 110 knop.

Hjem til Norge
Selv om Nor-Tech 3600 ikke ser ut som noe fritidsbåt, er den egentlig akkurat det.

– Båten er CE-godkjent. Det betyr at den har blitt godkjent i forhold til støynivå, sikkerhet og i utslipp, forsikrer Aslak Olseth.

Klikk på bildet for å forstørre.

I cruisefart bråker den altså ikke mer enn rundt 76 desibel. Da trenger du altså ikke bruke intercom’en for å snakke med hverandre.

Dette skyldes at eksosen føres ned i vannet og ikke rett ut i lufta. Men ikke mer eksos enn at det tilfredsstiller de nå relativt strenge kravene til utslipp.

– Båten er altså ikke bare registrert som racerbåt, men som fritidsbåt. Dermed kan du kjøre hvor du vil, også i norsk farvann, sier Olseth.

Akkurat det er det altså noen som har tenkt til å gjøre. Båten er nemlig solgt til en kunde på Vestlandet. En som har råd til å bla opp 4 950 000 norske kroner for den oransje monsterbåten.

Les mer om båt på Nettavisens båtsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.