Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Får 19 millioner etter togkollisjon

Foto: (Foto: Scanpix)
Sist oppdatert:
Vesta er dømt til å betale CargoNet AS over 19 millioner kroner etter togkollisjonen på Lillestrøm i 2000.

Årsaken for at saken havnet i retten, var at CargoNet AS hadde betalt ut 19.662.232 kroner i erstatninger og krevde dette tilbake fra sitt forsikringsselskap, Vesta Forsikring AS.

Propan

Det var ved 01-tiden natt til 5. april 2000 at to godstog tilhørende NSB BA kolliderte på Lillestrøm stasjon.

To av vognene som tilhørte et tysk selskap, inneholdt propan og de begynte å lekke etter kollisjonen slik at de brøt ut brann.

Dermed oppstod det eksplosjonsfare og flere hus i området ble evakuert. Først 9. april var eksplosjonsfaren over.

Godstogene som kolliderte var tilhørende NSB BA. Selskapet er senere omdannet, og den delen av selskapet som var ansvarlig for godstogene heter nå CargoNet AS

- Lagmannsretten finner det klart at ulykken er et resultat av en stadig, typisk og ekstraordinær risiko ved transport av propan. NSB er en profesjonell transportør av store mengder propan, og ulykker med ekstraordinær skaderisiko kan derfor over tid inntreffe. Transport av propan skjer i NSB’s økonomiske interesse, og selskapet har mulighet til å forsikre seg mot tap og skader. En interesseavveining mellom de skadelidte og NSB, tilsier at NSB må ilegges objektivt ansvar for skadene ved ulykken, heter det i dommen fra Borgarting lagmannsrett.

Pengene som er utbetalt og som CargoNet AS krevde tilbake, har i hovedsak gått til private, som har krevd 2,2 millioner kroner, samt krav om erstatning for omsetningssvikt som følge av evakueringen på til sammen 15.545.000. kroner.

De resterende beløpene er mindre og har gått til andre aktører som ble påvirket av ulykken. Blant annet har Forsvaret fått betalt for å ha deltatt i evakueringen.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!