*Nettavisen* Nyheter.

Får beklagelse etter rullestolkrøll på ekspressbussen

IKKE SÅ ENKELT: Kan en bussjåfør si nei til å ta med en rullestolbruker? Spørsmålet ble aktuelt for Jørgen Johansen i påsken. Heldigvis løste det seg - takket være en medpassasjer. Foto: Telemarksavisa/Privat (Nettavisen)

- Hadde det vært opp til sjåføren, hadde jeg blitt stående igjen, sier rullestolbrukeren Jørgen Johansen.

22.04.14 21:21

OSLO (Nettavisen): Jørgen Johansen fra Kristiansand skulle Skjærtorsdag på påsketur til Hovden og ville ta buss fra Oslo-området til Haukeli i Telemark. Men da bussen ankom holdeplassen på Ramstadsletta ved Høvik fikk han seg en overraskelse.

Bussjåføren på Haukeliekspressen var nemlig lite lysten på å ta den 22 år gamle rullestolbrukeren med.

- Han mente jeg måtte ha med meg folk som kunne ta ansvar for å hjelpe meg inn på bussen, sier Johansen til Nettavisen.

Kan sitte i vanlig sete

Johansen har cerebral parese og er bevegelseshemmet, men ikke verre enn at han med litt hjelp kan gå om bord på bussen og ta plass i et vanlig sete. Rullestolen går i bagasjerommet.

Dette forklarte han for bussjåføren, men opplevde at han ble møtt med lite eller ingen forståelse.

- Det var ikke mye til kundeservice, sier han.

Trengte en håndsrekning

Denne gangen hadde Johansen med seg reisefølge på bussen, men vedkommende hadde vondt i et bein og kunne dermed ikke bistå med det praktiske. Johansen var altså avhengig av en liten håndsrekning fra sjåføren eller andre.

Klikk på bildet for å forstørre.

Jørgen Johansen. Foto: Privat

Fikk hjelp fra passasjer

Saken løste seg da en av passasjerene bak i bussen kom fram og tilbød seg å hjelpe. Johansen kom seg om bord.

- Bussjåføren bare satte seg ned i førersetet og kjørte, uten en gang å takke vedkommende. Hadde det vært opp til ham, hadde jeg blitt stående igjen. Det er mitt inntrykk, sier Johansen til Nettavisen.

Aldri opplevd maken

Han har mange ganger reist med buss, også bussene til Nor-way bussekspress og Haukeliekspressen, men sier at dette ikke har vært noe problem tidligere.

Da han la ut en melding om saken på Nor-Way Bussekspress Facebook-sider fikk han en beklagelse og beskjed om at de vil følge opp med selskapet som kjører Haukeliekspressen. Samtidig presiserte Nor-Way bussekspress at de må ha et forhåndsvarsel dersom det er snakk om passasjerer som trenger rullestolen om bord på bussen. Men det er altså ikke situasjonen for Jørgen Johansen.

- Jeg klarer å stå og med litt støtte for å holde balansen, kommer jeg meg om bord på bussen, selv om det er litt høye trinn. Rullestolen er lett. Den kan ikke slås sammen, men legges i bagasjerommet på bussen, forklarer Johansen.

Legger seg flat

- Dette er svært beklagelig. Slik skal det ikke være. Vi skal selvsagt hjelpe folk med rullestol. Det er det ikke noen tvil om, sier Bjørn R. Østbye, administrerende direktør i Nor-Way Bussekspress til Nettavisen.

Han sier at når folk ikke behøver å ha med seg rullestolen om bord på bussen, skal sjåføren kunne gi den nødvendige assistanse uten om og men.

- Hvis man kommer i vanlig rullestol og kan ta plass i et vanlig sete, skal vi kunne håndtere det der og da, sier han.

Forplikter å hjelpe

Østbye sier selskapene har et krav på seg i befordringsvedtektene som ligger i konsesjonen om universell utforming slik at folk som har en bevegelseshemning skal kunne bli med. På nyere busser er det også krav om rullestolheis.

Jørgen Johansen fikk onsdag kveld epost fra Nor-Way Bussekspress med beklagelse og som plaster på såret: to fribilletter til framtidige reiser.

Se Samferdselsdepartementets rundskriv om universell utforming blant annet for busser, regler som ble gjort gjeldende fra 1. januar 2010.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag