RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Får ikke overgang i dødskryss

Foto: Roy Hilmar Svendsen (iBergen.no)
Vegvesenet mener fotgjengerovergang kan gjøre dødskryss enda farligere. – Helt håpløst, raser ordfører.

For halvannen uke siden døde en 15 år gammel jente på Frekhaug i Meland kommune, etter at hun og venninnen ble påkjørt av en bil da de skulle krysse riksveien ved Frekhaug senter. Jentene krysset veien på et sted hvor det er hull i autovernet på begge sider, og en vid passasje gjennom midtrabatten i veien.

Men overgangsskilt og hvite striper mangler, fordi krysset ikke oppfyller Statens Vegvesens kriterier for gangfelt.

– Vi har kjempet for dette i årevis. Jeg har selv hatt mange diskusjoner med Vegvesenet, men blir møtt med argumenter som at det skjer flere ulykker i fotgjengeroverganger, fordi folk føler seg tryggere der. De mener det er bedre at fotgjengerne krysser veien uten gangfelt, sier ordføreren i Meland, Solbjørg Åmdal Sandvik, til iBergen.no.

Hoderystende ordfører
Kommunen har også bedt Vegvesenet se på to andre kryss, ved Holme og ved avkjøringen til Lillebergen, hvor situasjonen er den samme. Ordføreren frykter flere alvorlige ulykker, og stiller seg hoderystende til tilbakemeldingene fra Statens Vegvesen.

– Det er helt håpløst! Jeg kan ikke forstå logikken i dette. Jeg er overbevist om at en som bilist er mer aktsom når en overgang er tydelig merket og opplyst, sier Sandvik til iBergen.no.

Seksjonssjef Grethe Vikane i Statens Vegvesen forteller til iBergen.no at det nå vil bli gjort en ny vurdering av krysset ved Frekhaug Senter, i lys av dødsulykken for halvannen uke siden.

- Må følge retningslinjer
– Vi kommer til å kikke nærmere på saken, og se om noe bør gjøres annerledes på det aktuelle stedet. Men jeg kan ikke garantere at det kommer noen fotgjengerovergang på stedet. Vi må følge våre retningslinjer, og se om krysset oppfyller våre kriterier, sier Vikane til iBergen.no.

Hun uttrykker forståelse for at det kan være vanskelig å forstå Vegvesenets argumentasjon, men fastholder at statistikken viser at fotgjengeroverganger kan være mer trafikkfarlige.

– Tall fra Transportøkonomisk Institutt viser at ulykkesrisikoen øker med 28 prosent. Andre tiltak, som opphøyde gangfelt, eller en trafikkøy, gir mye bedre resultater, sier Vikene.

Status qou på Fløksand
Ordføreren håper nå at det ikke må skje flere dødsulykker før noe blir gjort. I 2004 døde en 17 år gammel gutt, da mopeden han kjørte ble påkjørt av en rutebuss ved Fløksand i Meland. Sammenstøtet skjedde på et svært uoversiktlig sted, og dødsulykken førte til stort press fra lokalbefolkningen om å utvide veien på stedet. To og et halvt år senere har ingenting skjedd.

- Man blir unektelig litt oppgitt. Vi er jo klar over at det er mange andre plasser som må utbedres, og forstår at det ikke er midler til alt. Men vi har en økende befolkningstilvekst, og stadig flere som bruker veiene her ute, sier ordfører Sandvik.

Vikane i Statens Vegvesen kan ikke kommentere denne saken konkret, men sier til iBergen.no at omfattende inngrep på veiene oftest inngår i deres fireårsplaner, og er avhengig av midler fra statsbudsjettet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere