Fastlegen tar ikke telefonen

Hver tredje pasient får ikke kontakt med fastlegen sin. Under ti prosent får svar hos verstingene, viser en ny undersøkelse.

20.01.05 09:39

En undersøkelse som er gjengitt i Tidsskrift for Den norske lægeforening viser at hver tredje oppringning ikke får svar.

- Den viktigste begrensningen ser ut til å være teknisk kapasitet, opptattsignal eller ikke nok linjer inn. Det er få tilfeller der telefonen bare ringer og ringer uten å få svar, sier Hogne Sandvik ved Institutt for samfunnsmedisin ved Universitet i Bergen.

Hver tiende besvares
Det er stor variasjon fra legekontor til legekontor, men hos verstingene er det under ti prosent av samtalene som blir besvart.

- Det er faktisk så dårlig på enkelte kontorer. Hva som er årsaken er vanskelig å si ut fra denne undersøkelsen, sier Sandvik.

Det er rundt 1500 fastleger i Norge. Ut fra denne undersøkelsen betyr det at:

  • 15 legekontorer besvarer under ti prosent
  • 120 legekontorer besvarer under 20 prosent
  • 160 legekontorer besvarer under 30 prosent
  • 280 legekontorer besvarer under 40 prosent
  • 380 legekontorer besvarer under 50 prosent

- Viktigere enn før
Sandvik påpeker at det nå er enda viktigere enn før at folk kommer igjennom på telefon til fastlegen sin.

- Tidligere hadde folk mulighet til å ringe til andre hvis de ikke kom til sitt eget legekontor. Nå vil de som regel bli avvist i slike tilfeller, og mer avhengig av å komme i kontakt med sin egen lege.

Har fått beskjed
Telefontilgjengelighetene til fastlegene ble sjekket på et representativt utvalg på til sammen 100 kontorer. Alle legekontorene som var med i undersøkelsen, har fått tilbakemelding om sitt eget resultat.

Nå gjenstår det å se om legene finner rett medisin for problemet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.