Finner ikke tonen med folk

Foto: Scanpix/EPA

Norske mobilkunder blir stadig mindre fornøyde med operatørene. Telenor kommer dårligst ut.

18.10.06 09:11

Det viser en fersk, internasjonal undersøkelse i regi av EPSI Rating-programmet.

Stadig mindre fornøyde
Undersøkelsen viser at norske mobilkunder er mest misfornøyde i de nordiske og baltiske landene. Dessuten går kundetilfredsheten her til lands ned fra i fjor (fra 66,5 til 64,0 poeng), og alle mobiloperatørene unntatt Tele2 opplever at kundene er mindre fornøyde.

- Telenor har virkelig en utfordring, men samlet sett er heller ikke dette veldig mye å skryte av, sier daglig leder Bård Tronvoll i EPSI Norway til Nettavisen.

Tronvoll forteller at 80 poeng og mer tyder på en megel lojal og tilfreds kundemasse.

- Får du ned mot 55-50 poeng er du kritisk ut å kjøre, og opp mot 65 poeng er dårlig. Mellom 65 og 70 er vanligvis der de fleste bedriftene ligger, og da gjør du det greit nok, sier Tronvoll.

Vi skifter oftere
Mens Netcom, bare klarte 65,3 poeng, ligger Telenor nederst med 61,5 poeng. Og vi skifter stadig oftere mobilleverandør når vi er misfornøyde. I snitt skifter 48.680 av oss mobilselskap hver måned, viser Post- og teletilsynets tall for årets ni første måneder. I september skiftet i overkant av 61.800 mobilkunder leverandør.

Vurderer du å skaffe deg ny mobil? Sjekk hva som lønner seg her.

Finn det billigste abonnementet når du allerede har en mobil her.

- Det er de små leverandørene som klarer seg best - her får man kanskje ikke den samme følelsen av å bli et nummer i rekken? Det er iallfall en mulig forklaring på tilfredshet-undersøkelsen, sier daglig leder Bård Tronvoll i EPSI Norway.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.