RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Føler seg svindlet av svensk firma

(PD/Nils Skumsvoll)
Sist oppdatert:
Susanne Johnsen (36) mottar stadig inkassobrev for barberhøvler hun aldri har bestilt.

Det var vinteren 2010 at Johnsen mottok en pakke med tre engangshøvler og en liten tube med krem fra et firma hun aldri hadde hørt om. Ved siden av høvlene lå det også en faktura, der hun ble bedt om å betale for varene hun hadde bestilt.

- Svindel!

- Jeg har aldri vært i kontakt med dette firmaet! Ikke vet jeg hvordan de har kommet over navnet mitt heller, fortviler hun ovenfor PD.no.

Etter at hun mottok den første pakken har tobarnsmoren mottatt til sammen åtte pakker med identisk innhold, og hver gang blir hun oppfordret til å gjøre opp for seg.

Hun har forsøkt å ringe firmaet for å få en forklaring, men aldri kommet gjennom på linja. Siden november har hun i tillegg fått betalingsoppfordringer fra et inkassofirma, som har overtatt saken fra det svenske firmaet som kaller seg MyHygo, med adresse i Norrköping i Sverige.

- Kundens ansvar

Taina Lund i MyHygo er uenig med Johnsen i at hun aldri skal ha bestilt varer fra dem.

- Denne kunden har deltatt i en konkurranse på internett, og har i den forbindelse takket ja til å motta vareprøver fra oss. Vi sendte henne pakker fra desember 2010, men har ikke mottatt noe i retur før februar 2012, sier Lund til PD.

- Susanne Johnsen hevder å aldri ha bestilt disse varene fra dere. Er det opp til MyHygo å bestemme hvem som skal bli deres nye kunder i Norge, uavhengig av om de selv har gitt beskjed om de ønsker deres varer i posten?

- Nei. Men når hun har krysset av for å motta vareprøver må hun selv avslutte abonnementet innen 14 dager. Det har hun ikke gjort, for da hadde vi registrert det her hos oss, sier Lund.

- Hvordan skal hun gå fram for å motbevise at hun har ønsket å være kunde hos dere?

- Da må hun vise til telefonlogg som kan bekrefte at hun har tatt kontakt med oss.

- Forstår du at dette kan oppfattes noe urimelig for en person som mener at hun aldri har bestilt varer fra dere?

- Vi har en annen oppfatning av dette enn det hun har, men om hun tar kontakt og beviser at hun har ringt tidligere skal vi løse dette. Akkurat som at vi loggfører at du har tatt kontakt med oss i dag, avslutter Lund.

- Tåpelig

Den påstanden får Johnsen til å reagere med sinne.

- Jeg har ikke deltatt i noen konkurranse på internett. Og når det er sagt - om jeg er ute etter barberhøvler så kjøper jeg dem jo på butikken. Jeg gidder ikke betale flere hundre kroner for engangshøvler fra et firma jeg aldri har hørt om, sukker Johnsen.

- Nå i ettertid, ser du at det kanskje kunne vært lurt å returnere varene med en gang du fikk dem i posten?

- Egentlig ikke. Jeg føler ikke at det har vært mitt ansvar å bruke tid på å returnere pakker jeg aldri har bestilt. Jeg har to barn, og helt andre ting å konsentrere meg om enn å måtte hjelpe et firma som begår en tabbe i Sverige, sier hun oppgitt.

Dårlig rykte

Et kjapt søk på Google viser at firmaet MyHygo ikke akkurat omtales i rosende ordelag. På både norske og svenske nettsteder klager forbrukere over at de har fått pakker dumpende ned i posten fra et firma de aldri har hørt om før, nemlig MyHygo i Norrköping.

- Jeg synes dette er fortvilende. At de tar seg til rette på denne måten, og skaper masse trøbbel for meg i hverdagen. Nå ender det vel med at jeg må bruke masse tid på å rydde opp i dette, noe som føles blodig urettferdig når jeg aldri har vært i kontakt med firmaet før de plutselig begynte å sende meg pakker med merkelig innhold, avslutter Johnsen.

- Ikke lurt å være passiv

Forbrukerrådet har mottatt en rekke klager på firmaet MyHygo. De oppfordrer firmaets «ufrivillige kunder» til å ta kontakt med en gang de mottar pakker i postkassa.

Det er slett ikke første gang Forbrukerrådet får henvendelser i forbindelse med ufrivillige kundeforhold hos det svenske firmaet MyHygo.

- I 2011 og så langt i år har vi til sammen mottatt 19 klager på det aktuelle firmaet, forteller Jo Inge Bjørntvedt.

Han er regiondirektør for Forbrukerrådet i Telemark, Vestfold og Buskerud.

- Ta kontakt

Han forstår Johnsens frustrasjon over å måtte forholde seg til et firma hun selv hevder å aldri ha tatt kontakt med på eget initiativ.

- Det høres nok urettferdig ut, men det dummeste man gjør er å forholde seg passivt til slike firmaer. Man må snarest ta kontakt, slik at man raskest mulig får dokumentasjon på at man har klaget på forholdet overfor det aktuelle firmaet, anbefaler han.

- Hva kan en forbruker gjøre om firmaet nekter å frafalle kravet om betaling for varer man ikke har bestilt?

- Du kan bringe saken inn for det som heter Forbruker Europa. Dette er vår søsterorganisasjon som skal ta vare på kunder som handler i Europa. Sverige er også en del av dette, og dermed kan firmaet det her er snakk om måtte bevise at kunden faktisk har bestilt de aktuelle varene, sier han, men understreker at det han kaller negativt salg er forbudt ved lov i Norge.

- Å kreve penger for et produkt en privatperson aldri har bestilt er utvilsomt et brudd på markedsføringsloven, uten at jeg vet om dette har skjedd i tilfellet du her nevner, sier Jo Inge Bjørntvedt til PD.

Les flere nyheter fra Porsgrunns Dagblad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere