RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jon E. Kolberg (Nettavisen)

Flirt-togene tåler ikke den nye maksfarten

Sist oppdatert:
Regjeringen vil bygge for 250 kilometer i timen, togene kan kjøre maks i 200.

Oslo (NTB): Regjeringen ønsker en toppfart på 250 kilometer i timen på intercitystrekningene, men dagens flirt-tog tåler kun 200.

Selv om skinnegangen oppgraderes til å tåle 250 kilometer i timen, kan det ta 30 år før NSB har tog som kan kjøre i denne farten, skriver Teknisk Ukeblad.

I forrige uke uttalte samferdselsminister Marit Arnstad til VG at «der hvor det er mulig og det ikke innebærer vesentlige merkostnader, skal strekningene bygges for 250 kilometer i timen» på intercitylinjene.

NSB har kjøpt de eneste flirt-togene i verden som er i stand til å kjøre i 200 kilometer i timen, men å oppgradere togene til å kjøre ytterligere 50 kilometer i timen raskere, vil i praksis bety å designe et helt nytt tog, ifølge Teknisk Ukeblad.

Flirt-togenes levetid er beregnet til 30 år. Det kan dermed ta tre tiår før togene på strekningen makter å utnytte maksfarten til sporene.

– Når vi snakker om 250 kilometer i timen, snakker vi om høyhastighetsklassifiserte tog. Hva det vil koste eventuelt å oppgradere Flirt til høyere hastighet og om dette i det hele tatt er lønnsomt, har vi ingen formening om nå, sier kommunikasjonsrådgiver i NSB persontog, Åge-Christoffer Lundeby. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere