RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flystripa ødelegger flydekkene. Nå krever SAS millioner i erstatning

EGNE RUTINER: Etter hver landing i Bodø, og etter at et fly kommer fra Bodø til en annen flyplass, har SAS opprettet en spesialrutine for sjekk av dekkene.
EGNE RUTINER: Etter hver landing i Bodø, og etter at et fly kommer fra Bodø til en annen flyplass, har SAS opprettet en spesialrutine for sjekk av dekkene. Foto: Hans Trygve Holm (Avisa Nordland)
Sist oppdatert:
- Vi opererer i flere verdensdeler. Det vi opplever her er unikt, sier SAS

Avisa Nordland skrev i september om det nye banedekket på Bodø lufthavn som fører til at flyselskapene Norwegian, Widerøe og SAS oftere må bytte dekk på flyene.

Nå krever sistnevnte flyselskap erstatning fra Forsvarsbygg.

Les saken i Avisa Nordland

- Unikt

- Etter hver landing i Bodø, og etter at et fly kommer fra Bodø til en annen flyplass, har vi måttet opprette en spesialrutine for sjekk av dekkene. Vi opererer på flyplasser i tre verdensdeler, og dekkslitasjen vi opplever etter å ha vært på Bodø lufthavn, er helt unikt, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

- Dette er selvsagt ikke tilfredsstillende, sier han.

Han viser til at det på det nye epoxydekket medfører en banestruktur som er målt til å være 1,7 til 1,8 mm, mens den såkalte ICAO-standarden for dette er 1 mm, ifølge Johansen.

Koster 1,5 mill. ekstra hver måned

Tidligere har SAS opplyst overfor AN at selskapet har opplevd en økning på 20 prosent i dekkskifte, etter at det nye epoxydekket kom på plass på rullebanen i Bodø i sommer.

Johansen forteller nå at selskapet har beregnet en merkostnad på 1,5 millioner kroner hver måned, som et direkte resultat av slitasjeskadene som oppstår på grunn av rullebanedekket i Bodø.

Erstatningskrav

I et brev datert 7. oktober henvendte SAS seg til Forsvarsbygg med et erstatningskrav.

Her holder flyselskapet Forsvarsbygg ansvarlig for de økte omkostningene de opplever med skader på hjul på grunn av rullebanedekket, og ber Forsvarsbygg erkjenne dette.

I brevet heter det blant annet at SAS siden 25. august 2014 har konstatert et unormalt stort antall hjul som har tydelige slitasjeskader på dekkene, etter besøk i Bodø.

Avviser kravet

Erstatningskravet fra SAS er blankt avvist fra Forsvarsbygg i et svarbrev til flyselskapet datert 16. oktober.

- I det brevet vi har fått fra SAS, og det som er kommet fra SAS sin side så langt, så kan vi ikke se at vi har noe ansvar i saken. Verken faktisk eller rettslig grunnlag, sier rådgiver og advokat Lars Øyvind Aasgaard hos Advokatene i Forsvarsbygg.

Aasgaard påpeker at Forsvarsbygg ikke er blitt presentert et konkret beløp i erstatningskravet fra SAS, og sier at Forsvarsbygg ikke vil gjøre noe mer med saken per nå.

- Det vil i så fall være opp til SAS, som hevder å ha et krav. Og de må kunne dokumentere dette, sier Aasgaard.

- Jeg forholder meg til det brevet jeg har sendt til SAS, og slik som saken står nå er den avvist fra vår side, sier Lars Øyvind Aasgaard.

Sendt brev til GIL

Knut Morten Johansen i SAS sier han synes svaret i brevet til Forsvarsbygg er overraskende.

- Vi er overrasket over det korte svaret, sier han og forteller videre at selskapet nå har henvendt seg direkte til Generalinspektøren for Luftforsvaret i denne saken, og viser til et nytt brev datert 30. oktober.

Ønsker ikke å kutte antall flygninger

SAS har 19 landinger i Bodø per dag.

I brevet til GIL viser SAS til at de håper på en løsning, og at dette er av stor betydning for at selskapet vil kunne opprettholde flytrafikken til og fra Bodø.

- Vi ønsker definitivt ikke å endre på antall flygninger til Bodø, og jeg skal ikke spekulere i dette. Men vi håper at dette påfører et alvor i denne saken, sier Knut Morten Johansen.

Les flere saker i an.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere