RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Forbrukerombudet: - Meget uvanlig at de ikke vil kalle det et tilbud


BILLIG, MEN TOMT: Kiwi har priset 500 gram marsipan til 1 krone, men hyllene er mange steder tomme som i denne butikken i Oslo sentrum.
BILLIG, MEN TOMT: Kiwi har priset 500 gram marsipan til 1 krone, men hyllene er mange steder tomme som i denne butikken i Oslo sentrum. Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Forbrukerombudet advarer matvarekjedene mot å holde tilbudshyllene tomme for lenge.

Torsdag skrev Nettavisen om Kiwi som har dumpet prisene på flere julevarer i priskrigen mellom dagligvarekjedene, men at hyllene med tilbudsvarene er tomme i flere butikker.

Selv hevder Kiwi at det ikke er et tilbud, og påpeker at de ikke har annonsert varene. Dette er svært uvanlig, ifølge Forbrukerombudet.

Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet advarer matvarekjedene mot å la tilbudshyllene stå tomme for lenge.

- De vanlige sakene hos oss er at selskap hevder at de har salg og tilbud, uten at det er riktig. Så det er en meget uvanlig situasjon at noen har ekstremt lave priser i en tidsbegrenset periode, og insisterer på at det ikke er et tilbud, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Nettavisen.

Har du et tips om priskrigen? Kontakt Nettavisens journalist

Ifølge Gjedrem gjør likevel ikke matvarekjeden nødvendigvis noe galt.

- Det er ikke noen lov som pålegger dem hva de skal kalle det. De kan kalle det hva de vil så lenge de ikke drar folk til butikken under falske forutsetninger, sier han.

- Hva tenker du om at kunder møter tomme hyller der tilbudsvarene skal ligge?

TOMT: På Kiwi Gunerius var det torsdag det bare pappeskene igjen til surkålen som ifølge butikkhyllen selges til kun 1 krone.

- Det å holde hyllene tomme i lang tid, og gi inntrykk av at man selger noe man sjelden selger, vil være problematisk. Men vi har ingen holdepunkter for å si for at det skjer nå, sier Gjedrem.

- Må stå begrensning

Han opplyser at Forbrukerombudet har fått få klager fra kunder på grunn av priskrigen mellom dagligvarekjedene som har pågått den siste uken.

- Det har vært noen få reaksjoner på dette med begrensning av varer man kan kjøpe, forteller han.

Som Nettavisen skrev torsdag, har flere Kiwi-butikker innført et maksantall på antall varer kundene kan kjøpe av de sterkt nedsatte tilbudsvarene.

- Hvis de markedsfører en lav pris på et produkt, og det er så begrenset at de vet det vil bli raskt utsolgt, så må det fremgå av markedsføringen. Hvis de ikke markedsfører det, så kommer ikke markedsføringsloven inn, sier Gjedrem.

- Så butikken står fritt til å nekte kundene å kjøpe mer enn to av en vare?

- Det kan de gjøre. Der gjelder det samme. Men hvis de kjører annonser på det, så bør det komme fram av markedsføringen, sier han.

MAKS 2: På Kiwi Torshov var det denne uken hengt opp slike lapper flere steder i butikken der de nekter kundene å kjøpe mer enn to varer.

- Viktige er at de ikke lokker

Gjedrem sier det selvfølgelig kan bli utsolgt raskt om prisen er veldig lav.

- Det kan hende i enkelte sammenhenger at man ikke helt klarer å beregne, og det kan man ha forståelse for. Men hvis det er slik at man vet at det kan bli revet bort fort, så bør det komme fram av markedsføringen, sier Gjedrem til Nettavisen, og legger til:

- Hvis det er snakk om veldig få varer, så bør man også oppgi antall.

Han påpeker også at det kan markedsføres på mange måter.

- Det trenger ikke være et annonsebilag, det kan også være uttalelser, sier Gjedrem, og samtidig advarer kjedebutikkene mot å lokke for mye.

- Det viktige er at folk ikke blir lokket til butikken under falske forutsetninger, sier fagdirektøren.

- Vi har ikke annonsert

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin hos Kiwi, sa torsdag at de fyller butikkhyllene hver dag.

- Vi har ikke annonsert prisen på disse produktene, men det har vært en helt vill priskonkurranse med kunstig lave priser. Derfor har det vært en massiv oppmerksomhet om det i media, og det har skapt et kjempeengasjement og etterspørsel. Jeg tror ikke noen kjeder hadde planlagt at nivået skulle havne så lavt, sa Aakvaag Arvin.

Aakvaag Arvin sa det for eksempel bare produseres en viss mengde pepperkaker, og at det ikke kan produseres mer fordi det er priskrig.

Her er noen av de lave prisene som lokker kundene til Kiwi: 500 gram Eldorado marsipan (1 krone), Nora surkål (1 krone), Fjordland risgrøt (1,50 kroner), Fjordland Lys sirup (2 kroner), Bjørken pepperkakedeig (2,30 kroner) julepølse røkt (6,90 kroner), Rosiner (9,50 kroner), Nidar marsipanpølser (10,20 kroner) og svisker (11,20 kroner).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere