Bergensavisen forteller historien om drosjesjåføren Sverre Schjelderup (55) som har satt opp forbudskilt i drosjen.
Han har fått med seg flere sjåfører på dette.
– Det er 14 dager siden jeg monterte skiltet, og jeg har fått utrolig god respons. Ingen har protestert, sier Schjelderup, som har bilnummer R-1038.
Det fine med slike utspill er at de demonstrerer hvor lite enkelte nordmenn har skjønt av service. Bergen Taxisentral river seg i håret over holdningene til mobilhaterne.
I virkeligheten er det jo passasjerene som må vernes.
De fleste har opplevd taletrengte drosjesjåfører i mange tiår.
Men nå er det altså sjåførene som vil ha sperre mot at passasjerene - som vel å merke betaler i dyre dommer - får ta til motmæle.
Det verste er at Schjelderup og hans likesinnete sikkert får støtte fra taxisjåførenes fagforeninger og noen politikere.
Kunden bør altså innrette seg etter sjåføren - ikke motsatt.
Normal folkeskikk er vel og bra, og både passasjerer og sjåfører bør ta litt hensyn.
Men hvis dette plager drosjesjåførene så intenst, anbefaler vi å sette opp en vegg mellom sjåfør og passasjerer (som i London).
Men når det er sagt, så tilbringer ofte passasjerene ufrivillig lang tid i drosjebiler på vei til møter eller flyplasser.
De har dårlig tid og travle arbeidsdager.
Skulle bare mangle at de da ikke bruker dødtiden i en drosje til å snakke i mobiltelefonen.
Dessuten slipper de enkelte sjåførers uendelige taleflom om dårlig vær, snyltende sosialklienter og problemer med innvandrere.

Kommentarer til denne saken