RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Foreslår moms på reiser

Sist oppdatert:
Regjeringen vil foreslå at det legges 6 prosent moms på persontransport neste år. Likevel skal det bli billigere å reise med tog, ekspressbuss og ferje.

Når forslaget til statsbudsjett for neste år legges fram onsdag, vil regjeringen foreslå at transportselskapene får mulighet til å trekke fra momsen på 24 prosent ved innkjøp, samtidig som persontransport skal momsbelegges med 6 prosent.

- Samlet vil dette bety en årlig besparelse for transportselskapene på rundt en halv milliard kroner, sier samferdselsminister Torild Skogsholm (V) til NTB.

For de reisende

- Jeg er veldig godt fornøyd med dette, og håper selvsagt på støtte i Stortinget, sier Skogsholm.

Hun understreker at hensikten med reformen er at den skal gi fordel for de reisende og ikke for selskapene.

- Jeg forventer at dette skal gi lavere priser, bedre tilbud eller en kombinasjon av begge. Jeg er forsiktig med å si at det skal gi lavere priser alene, for noen steder i landet vil det være viktigere å få på plass et bedre tilbud, sier Skogsholm.

Ingen skal tape

Skogsholm sier til NTB at besparelsene vil bli størst for NSB og for lokale ruter med buss, trikk og T-bane. Men ingen skal tape på reformen.

- Gevinsten vil variere fra selskap til selskap, men systemet er bygd opp slik at alle transportselskapene skal sitte igjen med en positiv effekt, sier Skogsholm.

Ifølge et notat fra Samferdselsdepartementet vil billettprisene kunne reduseres med opptil 7 prosent, dersom hele gevinsten tas ut i form av lavere priser. Alternativet er flere avganger, bedre materiell eller andre tiltak for å bedre kvaliteten på kollektivtilbudet.

Miljøgevinst

Samferdselsministeren sier at reformen har en dobbelt miljøgevinst.

- For det første styrkes kollektivtrafikken generelt. Det er viktig. Dernest gjør reformen det mer lønnsomt å investere i nytt materiell. Blant annet vil utskifting av gamle busser ha en formidabel betydning for utslippene. En ny buss har circa 60 prosent lavere utslipp av nitrogenoksider og 95 prosent mindre utslipp av svevestøv enn en buss som er produsert for ti år siden, sier Skogsholm.

Finansminister Per-Kristian Foss anslår overfor NRK også besparelsen til rundt 500 millioner kroner for selskapene. Foss mener endringene bare vil føre til en lettere økonomisk situasjon for tog, buss og trikk.

- Ruter og materiell

Administrerende direktør Trond Bjørgan i Oslo Sporveier sier til NRK at han regner med å spare om lag 70 millioner kroner årlig på reformen. Det er penger han mener bør benyttes til å forbedre materiellet og opprettholde truede ruter fremfor å sette ned prisene for de reisende.

Ifølge Samferdselsdepartementets beregninger, vil gevinsten for Oslo Sporveier kunne gi 130 ekstra trikkeavganger eller 64 ekstra T-baneavganger hver dag, dersom hele gevinsten tas ut i form av flere avganger.

Fagsjef Tor H. Øy i Transportbedriftenes landsforbund sier til bt.no at seks prosent moms på persontransport ikke vil gjøre noen del av bussnæringen skadelidende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere