RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortsatt et mysterium

Det kan ta ett år før Havarikommisjonen finner ut hva som skjedde da to T-banevogner krasjet i vognhallområdet på Ryen.

(iOslo.no) I september i fjor skled et T-banetog fra Blindern stasjon helt til Majorstuen før det stoppet. Grunnen til dette var at bremsesystemet på de nye MX 3000-vognene mangler en spesiell type ekstrabremser som de gamle, rød T-banevognene har. Hva som er årsaken til den mildt sagt underlige kollisjonen natt til mandag er fremdeles uvisst.

- Vi kan ikke konkludere med en årsak nå. Akkurat nå er vi i en innsamlingsfase, hvor vi samler inn data og har samtaler med de som var involvert, forteller seksjonssjef for jernbane i Statens Havarikommisjonen, Kurt Olsen, til iOslo.no.

Store skader
Det var natt til mandag at politiet fikk melding om at to av de nye t-banevognsettene av typen MX 3000 kolliderte like utenfor vognhallområdet, eller «garasjen» for t-banene, på Ryen i Oslo.

- Vi var ute og besøkte Ryen i går og dersom vi velger å opprette en sak på dette kan det gå et helt år før den offentlige rapporten er klar, forklarer Olsen som legger til at han syns de har en god dialog med Oslo T–banedrift.

Ingen personer ble alvorlig skadet, men de materielle skadene på de to MX 3000-vognene var store da de to t-banevognsett.

Sjekker det tekniske
- I en slik prosess som dette hvor vi samler inn data blir veien litt til mens vi går, dersom vi velger å opprette en sak på bakgrunn av det vi samler inn blir det en person som jobber fast med denne saken og blir som det så fint heter «private investegator», forklarer Olsen.

Det Havarikommisjonen undersøker for tiden er blant annet handlingsmønsteret til begge førerne og det tekniske.

Totalt kostet de 189 nye T-banevognene 2,5 milliarder kroner.

Les flere nyheter på iOslo.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere