Fortsatt tungt i mediebransjen

Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer (Nettavisen)

Kun moderat vekst fra kriseåret.

Medieeierne som ikke har gjort kutt i staben, og håper på bedre tider, må vente lenger. De siste tallene fra Mediebyråene Interesseorganisasjon viser tendensen som har vart en stund, veksten fra kriseåret 2009 er moderat.

Liten endring i miksen
MIOs Mediebarometer er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO). Tallene viser netto utfakturert medieomsetning, som er etter alle rabatter, men før provisjon til mediebyråene. I april ble omsetningen gjennom mediebyråene på 2,31 milliarder kroner, noe som er en vekst på moderate 2,6 prosent i forhold til samme måned året før.

Tallene viser at markedsandelene mellom de ulike mediene endrer seg sent, med dagspresse og TV som de to største områdene. Disse to områdene står for 28,7 prosent og 31 prosent av det norske mediemarkedet.

På plassene bak kommer internett og direktereklame, med en andel på henholdsvis 13,7 prosent og 10,4 prosent.

Tungt for ukebladene
Et område seg ut til å slite mer enn andre, det er ukebladene. I april falt medieomsetningen til ukebladene med 7,5 prosent til 90,6 millioner kroner.

Dagspresse og fagpressen hadde klar vekst i april, på henholdsvis 3,6 prosent og hele 8,8 prosent. Veksten for annonsering på internett steg med 4,4 prosent i april i forhold til i fjor. Dette området står nå for 316,8 millioner kroner i medieomsetning.

Direktereklame steg med 10,3 prosent i april, mens kinoannonseringen steg med 13 prosent.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Medier

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag