RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fortvilte foreldre betaler privatlærere

Foto: Lisbeth Andresen (Romerikes Blad)
Sist oppdatert:
Foreldre bruker hundretusener av kroner på privatundervisning til barn som ikke har lært å lese og skrive på skolen. I løpet av to år har privatlærer Tom J. Myhre og kona hjulpet om lag 60 barn.

(Romerikes Blad): Å benytte seg av privatundervisning for å øke kunnskapen i enkelte fag, er ikke uvanlig. Men private lærere brukes også til lese- og skriveopplæring.

Romerikes Blad har snakket med foreldre som har sett seg nødt til å bruke hundretusener av kroner på privatundervisning, fordi barna ikke har lært å lese og skrive etter flere år på skolen.

- Voksende bransje
De som driver privatundervisning registrerer at de er en voksende bransje.

- Vi burde ikke hatt noe å gjøre. Men slik er det dessverre ikke. Foreldrene kommer til oss i håp om at barna skal lære å lese og skrive. Det er de mest ressurssterke foreldrene som tar kontakt, sier sosiolog Tom J. Myhre.

Sammen med kona Mette driver han firmaet Smart Læring på Skjetten, som tilbyr privatundervisning av elever med dysleksi og andre lærevansker.

I løpet av de to årene firmaet har eksistert har de hjulpet om lag 60 barn og unge til en bedre skolehverdag. Tom J. Myhre har selv dysleksi og lærte først å lese- og skrive i godt voksen alder.

LES MER: Dysleksi Norge får flere henvendelser

Kan ikke lese
Tall fra Pisa-undersøkelser viser at om lag 15 prosent av norske elever leser så dårlig at de havner på det laveste nivået på leseferdigheter. I Norge er det årlig rundt 600.000 grunnskoleelever.

Romerikes Blad har tidligere skrevet om at stadig flere elever på Romerike får spesialundervisning på grunn av lærevansker.

Mange av elevene som kommer til ekteparet Myhre får spesialundervisning på skolen, uten at det har hjulpet.

I en rapport fra Riksrevisjonen som ble lagt fram i mars, slaktes spesialundervisningen i skolen. Blant annet viser undersøkelser at de individuelle opplæringsplanene til spesialundervisningselevene har mangelfull beskrivelse og konkretisering av opplæringsmål, og ikke klart nok definerer spesialundervisningens omfang og organisering.

Dermed vanskeliggjøres resultatvurderingen av spesialundervisningen.

- Problemet i skolen er at det ikke er teori bak det de holder på med. Undervisningen blir litt tilfeldig. Det er viktig med et system og rutiner. I tillegg er pc og riktig dataprogram like viktig for barn med store lese- og skrivevansker, som blyant og viskelær er for andre elever, mener Myhre.

Han understreker at det ikke er den enkelte lærerens feil, men at det handler mer om økonomi.

PC i stedet for blyant
Myhre er skeptisk til at elever med lese- og skrivevansker får fritak fra enkelte fag, i stedet for hjelp til å mestre faget.

- Selv om du har problemer med lesing og skriving, betyr det ikke at du er dum. Med de rette hjelpemidlene, er det mulig å lære seg dette. Vi kjenner til flere med lærevansker som i dag tar høyere utdannelse, sier Myhre.

- Det koster kanskje litt mer enn to blyanter og et viskelær, men for de barna som er berørt handler det om deres forutsetninger for å kunne lese, lære, skrive og sist, men ikke minst, livsmestring, sier Myhre.

Denne saken er levert av Romerikes Blad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere