Ruter fortviler fordi det er blitt vanskeligere å ta seg fram med buss og trikk i Oslo sentrum.
- De siste par årene har bussene og trikkene i Oslo sentrum fått stadig vanskeligere fremkommelighet, sier pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter til Nettavisen.
Det igjen betyr et dårligere tilbud for de reisende.
- Totalt sett er framkommeligheten for kollektivtrafikken gjennom Oslo blitt vesentlig forverret, og dette får dessverre konsekvenser for våre kunder som bruker lengre tid på reisen og får et mer uforutsigbart tilbud, sier han.
Les også: Her gir Oslo-bilistene blaffen i det nye forbudet
Har du et Oslo-tips? Kontakt Nettavisens journalist her.
- Respekteres ikke
Dahl forteller at framkommeligheten blant annet er blitt verre i Munkedamsveien i Vika, og i Dronning Eufemias gate i Bjørvika.
- Årsaken er en kombinasjon av at trafikken ledes i andre traseer gjennom Oslo enn tidligere, og byggearbeid som fører til mindre kapasitet og omkjøringer, sier han.
Fire uker siden innførte også Oslo-byrådet et nytt kjøremønster innenfor Ring 1 i hovedstaden, for å hindre gjennomkjøring i sentrumsgatene. Men som Nettavisen har dokumentert, er det mange bilister som gir blaffen og kjører likevel.
Den samme opplevelsen har Ruter.
- Ruter opplever at skiltingen med gjennomkjøring forbudt i liten grad blir respektert av bilistene, sier pressevakten.
Han kan imidlertid ikke slå fast at forsinkelsene direkte skyldes byrådets prosjekt Bilfritt byliv, som har som mål å fjerne biltrafikk og p-plasser.
- Vi kan ikke se at forsinkelsene i kollektivtrafikken er knyttet direkte til Bilfritt byliv, sier han.
Les også: Slik stenges Oslo sentrum for biltrafikk
Trikkene stamper i kø
Som Nettavisen skrev 9. juni, har i alle fall trikkene måtte stampe mer i kø etter endringen av kjøremønster, etter at Fridtjof Nansens plass foran rådhuset ble stengt for gjennomkjøring.
- Det vi har merket, spesielt etter omleggingen ved rådhuset, er at det i Christian IVs gate hoper seg opp med biler i kø, sa kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien til Nettavisen.
Trikken har samme trasé som bilene i store deler av Christian IVs gate, og blir dermed stående i de samme køene, særlig i ettermiddagsrushet.
Årsaken til den nye køen, er at bilistene nå må finne andre kjøreruter gjennom sentrum enn tidligere.
- Bilene trenger jo litt tid for å finne ut hvor de skal kjøre nå, så det tar gjerne litt tid før et nytt kjøremønster får satt seg, sa Asperud.