RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(AFP/Scanpix)

Framtidens charter fikser du selv

Nye reisevaner påvirker hvordan Syden-turen blir om noen år.

Mengder av informasjon gjør at ferieplanene bare blir mer og mer detaljerte. Nye reisevaner gjør at også charterferien er i forandring.

Les også:Her er dine nye reisevaner

- Vi vil ønske oss genuine og ekte opplevelser. Ut med sightseeing og inn med insighting, sier kommunikasjonsdirektør Lena S Petersson i Star Tour til Nettavisen.

Som et eksempel nevner hun muligheten til å bo hos en familie i Kina, men bare for én natt. Resten av ferien bor vi fortsatt på hotell.

- Vi vil ønske å tilpasse reisen til oss selv - det vil si mange valg som gjør basisreisen til «min egen reise». Vi vil fortsatt velge Middelhavet og Sørøst-Asia, men det blir en økning på turer til Afrika og USA. I tillegg vil de over 50 være de som vil reise mest og bruke mest penger.

Test ferien på nett
Petersson mener nordmenn om fem år vil bestille 90 prosent av alle reisene sine på nettet – helt selv.

- Vi vil reise virtuelt på nettet om fem år. Gå inn i lyd, lukt og bilder på Star Tours hjemmesider. Nesten som å ta en test på reisen før vi drar, mener Petersson.

- Sosiale medier har og vil også fremover bidra til mer reiselyst. Det å lese om private turer og se bilder, er langt mer effektivt enn reklameplakater, kommenterer Anette Maltun Koefoed, informasjonssjef Berg-Hansen Reisebureau.

Nye feriekrav
Hun mener våre nye reisevaner stiller stadige krav til de som selger feriereiser.

- Forventningene til hva man kan gjøre og kunnskapen hos våre reiserådgivere er noe helt annet nå enn for bare få år siden. Vi opplever i dag at mange vet mye mer om reisemålet og har mange ideer når de kontakter oss.

Likevel mener Koefoed at rollen som reiserådgiver stadig blir viktigere.

- Informasjonsflommen er så stor og man trenger å snakke med eksperter. Vi ser også at det dukker opp mange useriøse aktører som utgir seg for å selge ferieleiligheter de ikke har. I stedet får de kortinformasjonen og svindler kunden.

Derfor tror hun at folk fortsatt vil henvende seg til seriøse aktører, samtidig som de bruker den informasjonen de har tilgjengelig for å sikre seg en best mulig reiseopplevelse.

Jakt på spesielle destinasjoner
Petersson i Star Tour betegner dagens Syden-kunder som ekstremt kvalitetsbevisste.

- Vi vet hva vi vil ha og får vi ikke det så klager vi.

Ving-direktør Gunnar Grosvold tror det er stedsopplevelse som vil være det folk søker i framtiden.

- Stedsopplevelse skiller ulike reisemål fra hverandre. Og med alle nye kanaler for informasjon blir det lettere å skaffe seg et godt inntrykk av hva et reisemål byr på både i ord og i billedform.

Det andre som er svært avgjørende for Grosvold er reisevei.

- Direkteruter betyr svært mye for hvordan mange reiser med fly. Europeiske storbyer er et godt eksempel. Da jeg startet i Saga i 1987 reiste folk til London, Paris og Roma. Nå må man ta med et 20-talls byer til for å beskrive hvordan storbymarkedet er fra Norge. Og man må legge til New York, legger Grosvold til.

Hotellet viktig
- Det siste vi ser er at bosted- og hotellopplevelse vil få økende betydning.

Grosvold mener det er to grunner til dette. Det bygges stadig nye hoteller for enhver smak og sosiale medier på nett gir reisende en egen oppfatning av destinasjonen.

- Dermed reiser du ikke til London eller Paris, men til et unikt hotell du vil oppleve, forklarer Grosvold.

- I framtiden vil du få skreddersydde tilbud fra oss som leverandør. Vi vil ikke reise mindre, men mer bevisst, mener Petersson i Star Tour.

Hun tror også være reisevalg blir stadig grønnere. Miljøsertifiserte hotell, elektriske leiebiler og Payback-turisme er stikkord.

- På ferie i et fattigere land vil gjøre noe godt tilbake – hjelpe til med å bygge en skole eller bidra med midler til en brønn.

Finn de beste prisene på rutefly, hotell og leiebil med Nettavisens reisesøk.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere