RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Færder-tabbene du bør unngå

Sist oppdatert:
Disse nybegynnerfeilene bør du styre unna på årets Færderseilas.

Se Nettavisen gjøre en av de mest typiske tabbene her.

Over 1150 båter stiller til start i årets seilas til helgen. Av dem er mange nybegynnere. Da er det lett å dumme seg ut.

Noe av det viktigste man må huske på er å være rask nok – ikke til mål, men til start.

- Dette er en vanlig tabbe. Enten har man misforstått hvor man skal starte, eller så bruker man lengre tid til startstreken enn man selv tror, sier generalsekretær Jan-Erik Næss i KNS, som er arrangør for det som er verdens største seilas til Nettavisen.

Slept etter båten
Det er imidlertid ikke bare nybegynnere som kommer for seint.

- I fjor kom Generalsekretæren i seilforbundet seg ikke om bord, fordi Oslo havn var sperret. Det skjer også ofte at mannskapet tror de kan komme om bord ved VIP-brygga, og dermed blir stående igjen på land, sier Næss.

Det skjer også at mannskapet ikke har greid å holde seg om bord.

- Vi har eksempler på at folk har falt i vannet og blir slept etter båten med en tamp om foten. Heldigvis går det stort sett nesten alltid bra, sier Næss.

Truffet av lastebåt
Riktig galt kunne det gått for tre – fire år siden. Da fikk en av båtene et ublidt møte med en lastebåt i Drøbaksundet.

- Båten ble liggende stille, fordi det var vindstille. Lastebåten greide ikke å stoppe og traff seilbåten. Den havnet til slutt oppå bulben, som sitter foran på båten, forteller Christen Horn Johannessen, som har vært med i Færderseilasen i over ti år.

Til alt hell skal ingen ha blitt alvorlig skadet, men mannskapet måtte hoppet over bord. På sjøforklaringen etterpå skal det ha blitt skylddeling mellom seilbåten og lastebåten.

Grunnstøting med Frostad
Johannesen har selv også tabbet seg ut i Færderseilasen, blant annet da han gikk på grunn sammen med Knut Frostad for noen år siden.

- Vi lå først i seilasen, i Drøbaksundet, sammen med blant annet den andre Kværner-båten. Da vi kom innenfor Aspond, like ved Blücher, smalt det. Båten ble løftet et par meter opp, husker Johannesen.

Heldigvis ble de ikke sittende fast og båten fikk ingen skader.

- Bortsett fra på stoltheten, legger Johannessen til.

Utsikter til grunnstøting
En annen grunne der deltakerne ofte går på er Skurvegrunnen, ved Dyna fyr.

- Akkurat her er det trangt og noen velger alltid å gå på innsiden. Tar du en sen lunsj ved Lille Herbern kan du sitte og se noen av dem gå på grunn, sier Johannessen.

Det skjer også hvert år at noen av seilbåtene braker sammen, særlig når de starter. Mange kan ikke forskjellen på styrbord og babord, ifølge Johannessen.

- Det blir ofte hektisk, særlig ved starten. Jeg har hørt om flere episoder der båtene trer seilene inni hverandre, sier han.

Napoleon til rors
Årets Færderseilas er den 60. i rekken. Enkelte deltakere tyr til uredelige midler for å vinne seilasen.

- I fjor var det mye juks. Flere kjørte faktisk med motorer utover. Dommerne kommenterte i etterkant at det er jo litt spesielt å få med et helt lag på å jukse, sier Jan-Erik Næss i KNS til Nettavisen

Seiler Christen Horn Johannessen har reagert på hvordan enkelte skifter personlighet når de skal stå til rors.

- Noen blir helt som Napoleon når de får et ratt i hånda. Det er jo en grunn til at enkelte ekteskap ikke tåler seiling, sier Johannessen.

Les mer om seiling og båtliv på Nettavisens båtsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere