RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Går inn for fire felts motorvei fra Kristiansand til Stavanger

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) presenterte fredag departementets forslag til ny utbygging av E39 mellom Lyngdal i Vest-Agder og Sandnes i Rogaland. Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) presenterte fredag departementets forslag til ny utbygging av E39 mellom Lyngdal i Vest-Agder og Sandnes i Rogaland. Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) går inn for å bygge ny E39 som en indre korridor mellom Lyngdal og Sandnes. Veien skal ha fire felt og 110-grense.

Departementets innstilling til ny utbygging av E39 ble presentert av statsråden fredag.

- En ny E39 med fire felt og 110 km/t vil endre mentalitet og horisonter for innbyggerne i Agder og Rogaland. En kraftig reduksjon i reisetid mellom Stavanger og Kristiansand vil styrke næringslivsklyngene og knytte regionene tettere sammen. Samtidig vil ny vei sørge for tryggere og sikrere reiser, både på de eksisterende veiene og på den nye veien, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

- Samferdselsdepartementet går inn for to varianter av indre korridor i den videre planleggingen av strekningen E39 Lyngdal vest - Sandnes, 

Fra før er det bestemt at veien fra Kristiansand til Lyngdal skal være full motorvei.

Les også: E39 mellom Kristiansand og Lyngdal blir firefelts motorvei

Endelig trasé ikke valgt

Tidligere forslag for utbygging av strekningen har vært to- og trefelts vei med 90-grense, men dette er nå erstattet av en full fire felts motorvei med fartsgrense på 110 kilometer i timen. Dette vil skje i en av to indre korridorvalg.

– Arbeidet med planleggingen har tatt tid da man har gjort store forbedringer i prosjektet underveis. Nå skal vi bygge en langt mer fremtidsrettet vei, men det har også medført en del ekstraarbeid. Jeg mener det er vel anvendt tid i et generasjonsperspektiv, sier Solvik-Olsen i en pressemelding fra departementet.

Ulempene var for store med andre valg

Veien skal gå som en indre korridor mellom Lyngdal Vest og Sandnes. Målet har vært å redusere ulykker og korte ned kjøretiden mellom Stavanger og Kristiansand. Det har vært vurdert å legge veien lenger ut mot kysten slik at flere jærkommuner kunne vinne på ringvirkninger fra den nye transportåren, men dette har likevel ikke blitt valgt.

– I arbeidet til Statens vegvesen viste det seg likevel at ytre og midtre korridor ville gitt høyere kostnad og samtidig gjort reiseveien mellom Kristiansand og Stavanger lenger. Selv om Jærlinjen har positive effekter for kommunene på Jæren, så forsvarte den ikke ulempene for øvrige trafikanter og skattebetalerne, sier samferdselsministeren.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere