RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Går til sak mot Dagbladet

Foto: TV 2
Sist oppdatert:
Etter å ha blitt hengt ut som illojal på forsiden i dagens Dagbladet, saksøker den tidligere NRK-sjefen Jørn Wisløff avisen.

- Beskyldningene om illojalitet er noe av det verste du kan beskylde en journalist for. Det er på linje med beskyldninger om å bryte kildevernet. Dette vil ikke Wisløff ha sittende på seg, sier advokat Per Danielsen til TV 2 Nettavisen.

Etter mandagens hovedoppslag kontaktet Wisløff Danielsen og ba han om å fremføre et søksmål mot Dagbladets ansvarlige redaktør Thor Gjermund Eriksen, journalist Anders Holth Johansen som skrev saken og Dagbladet AS. I tillegg til søksmål om erstatning og oppreisning, krever Wisløff at saken blir dementert i morgendagens avis.

Dagbladet har fått frist til klokken 16 mandag på å bekrefte at de vil dementere saken.

- Ondsinnet
Jørn Wisløff er i dagens Dagbladet blitt beskyldt for å ha tipset sine konkurrenter, deriblant TV 2, om saker NRK Finnmark hadde eksklusivt. Avisen siterer en anonym kilde i redaksjonsklubben i NRK Finnmark og viser til at flere NRK-kilder bekrefter at dette skal ha vært den egentlige årsaken til at Wisløff måtte gå.

Ifølge advokat Danielsen kan Wisløff motbevise disse påstandene. Blant annet skal den aktuelle saken ha stått på trykk i Aftenposten før den havnet i TV 2 Nyhetene. I tillegg skal NRK-ledelsen, ved distriktsredaktør Hans-Tore Bjerkaas, på et allmøte på NRK-kontoret i Vadsø 19. jaunar i år ha presisert at det ikke fantes grunnlag for beskyldningene det gikk rykter om i redaksjonen.

- Derfor er det ondsinnet at noen fremdeles holder fast med uriktigheter og ikke tør å stå frem.

- Ynkelig
Nå går Wisløff, med advokat Per Danielsen i spissen, til frontalangrep mot Dagbladet.

- Dagbladet bygger sin sak på én anonym kilde. Dette er noe av de ynkeligste og ekleste som finnes og Dagbladet sitter igjen med en udokumentert påstand. Folk i NRK har gått rundt i kriker og kroker og spredd ondsinnet sladder om Wisløff. Heldigvis har ledelsen i NRK opptrådt korrekt og presisert at de ikke har dekning for å si noe slikt, sier advokat Danielsen til TV 2 Nettavisen.

Han forteller at Wisløffs oppsigelse skyldes en faglig uenighet mellom NRK-ledelsen og den tidligere NRK-sjefen i Finnmark.

- Wisløff har vært veldig resultatorientert. NRK har i noen grad vært opphengt i en eldre ideologi enn min klient. Dette er en saklig uenighet.

- Skader yrkesmuligheter
Hvor stor erstatning Wisløff vil kreve, er ifølge Danielsen noe tiden vil vise.

- Vi må se hvilke skader dette får for Wisløffs videre yrkesmuligheter. Hvor mye dette har skadet hans muligheter for å få ny jobb, gjenstår å se. Han er i en svært sårbar situasjon etter nettopp å ha avsluttet et arbeidsforhold, sier advokaten.

I tillegg til erstatning, krever Wisløff oppreisning for tort og svie. Advokat Danielsen sier dette kan komme på opp mot en halv million kroner, avhengig av rettens skjønn.

- Kan det bli aktuelt med et forlik?

- Vi får vente å se om Dagbladet dementerer, sier Danielsen.

Avventer
Fungerende ansvarlig redaktør Eivind Ljøstad i Dagbladet sier til TV 2 Nettavisen at han registrerer at Wisløff vil saksøke avisen og tar det til etterretning.

- Men så vidt jeg kan se har vi foreløpig ikke mottatt noe søksmål hos oss. Av prinsipp kommenterer jeg ikke søksmål uten å ha sett dem, sier Ljøstad til TV 2 Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere