RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gardermoen sprenges

Sist oppdatert:
Kapasiteten på Gardermoen er nær ved å sprenges. Snart må du ta bussen til fjernparkerte fly.

19 millioner passasjerer reiste via Oslo Lufthavn Gardermoen i fjor. Det er like før kapasiteten sprenges, forteller Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn til Nettavisen.

Terminal 2
Byggingen av terminal 2 er planlagt å stå ferdig i 2012.

- Dette vil øke kapasiteten med åtte millioner passasjerer. Til høsten legges arbeidet ut til anbud. Vi har ingen kostnadsoverslag ennå, men det vil være i milliardklassen, sier Kobro.

Med økningen i lufttrafikken er det usikkert hvor lenge denne utbyggingen er tilstrekkelig.

- Det vil også være mulighet for å bygge ut terminal 2, forteller informasjonssjefen.

Må ta bussen
I 2007 ble kapasiteten nesten sprengt på Gardermoen.

- Det var trangt til tider, og det er liten tvil om at vi trenger mer plass. Spesielt i rushtiden om morgenen er det rett og slett fullt ved alle gater, sier Kobro.

En jevnere fordeling av flytrafikken ville løse problemene til en viss grad, men før terminal 2 står klar vil flytrafikken ha vokst langt over kapasiteten.

- Vi er nødt til å ta gjøre tiltak for å klare å ta unna trafikken. Et av disse vil være fjernparkering av flyene, og frakting av passasjerene i buss.

Kobro forteller at flytrafikken øker stadig, og utenlandstrafikken øker mer enn innenlands.

- Norge er et populært ferieland.

Flere alternativ
Moss Lufthavn Rygge ligger 60 kilometer fra Oslo, og er med dette en naturlig konkurrent til Gardermoen. Her er kapasiteten på to millioner passasjerer.

Sandefjord Lufthavn Torp hadde i 2007 i overkant av 1,5 millioner passasjerer. Fra mandag 21. januar vil NSB Regiontog på Vestfoldbanen stoppe på «Torp stasjon» i Sandefjord lufthavns åpningstid. NSB sørger for buss til og fra flyplassen uten kostnader for kunden, ifølge boarding.no .

25 milliarder
Avinor sier i forslaget til Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010-2019 at det er akutt behov for investeringer innen norsk luftfart. Veksten i flytrafikken vil kreve investeringer på mellom 20 og 25 milliarder kroner i tiden frem til utgangen av planperioden på Avinors lufthavner og i lufttrafikktjenesten.

- Dette kan ikke egenfinansieres, og representerer en betydelig utfordring, sier konsernsjef Sverre Quale i Avinor.

Les mer: Avinors milliardmål

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere