Gasstankeren brøt varslingsplikt

Foto: Bendik Ytredal, TV 2

Politiet vil etterforske nestenulykken der den fullastede gasstankeren «Marte» torsdag bare var minutter fra å havne i fjæresteinene utenfor Fedje i Hordaland mandag morgen.

– Sentrale mannskaper om bord i «Marte» vil bli avhørt av politiet, sier operasjonsleder Svein Bruarøy i Hordaland politidistrikt til NTB. Han sier fartøyet ikke overholdt varslingsplikten ved maskinhavari.

I siste øyeblikk klarte slepebåter å feste trosser til det drivende skipet i en dramatisk, men vellykket bergingsaksjon, som til overmål skjedde på skipets jomfrutur. Situasjonen var så dramatisk at politiet hadde planer om å evakuere innbyggerne på øya.

Skipet var splitter nytt og på sin jomfrutur fra Mongstad til Antwerpen da det fikk motortrøbbel og kom i drift under svært dårlige værforhold, kraftig vind, mye nedbør og dårlig sikt.

Fryktet eksplosjon
– Dersom skipet hadde grunnstøtt ville det vært fare for eksplosjon. Vi hadde derfor planene klare for å evakuere innbyggerne, og det kommunale apparatet var allerede varslet, sier informasjonsleder Trygve Hillestad i Hordaland politidistrikt til NTB.

En grunnstøting på Fedje kunne fått katastrofale følger for miljøet. Resultatet kunne blitt både lekkasjer av bunkersolje og eksplosjoner på grunn av den flytende gassen om bord. Effektiv bergingsaksjon kan ha avverget en miljøkatastrofe.

– Spisskompetanse
Generalsekretær Tore Killingland i Norges Naturvernforbund mener nestenulykken mandag tydeliggjør at myndighetene spiller rulett med livsvilkårene langs kysten. Han foreslår at det etableres ekspertgrupper eller teknologiske "bordingsgrupper" med tilgang til helikopter flere steder langs kysten.

– De gruppene vi foreslår, skal ikke ha bergingslønn. Det er viktig å slå fast på forhånd. Gruppenes jobb er å vurdere situasjonen og eventuelt hjelpe på stedet eller tilkalle det som trengs av assistanse for å hindre havari, sier Killingland.

Mannskapet ikke i fare
Den 75 meter lange tankeren ville ifølge politiets beregninger grunnstøte vest av Hellesøy fyr. Øyenvitner opplyser at båten var nesten helt oppi fjæresteinene da to slepebåter fikk trosser om bord klokka 9.52. Da skal det ifølge politiet bare ha vært tre små minutter før grunnstøtingen ville skjedd.

Det skal imidlertid ikke ha vært fare for mannskapet om bord, som teller 14 personer. Derimot var Hovedredningssentralen Sør-Norge redd for at både oljetanker og gasstanker kunne springe lekk dersom skipet grunnstøtte.

– Ga ikke beskjed
Mannskapet om bord ga selv aldri beskjed om at skipet mistet motorkraften, forteller lensmann Kjell-Idar Vangberg i Austrheim og Fedje.

– Trafikksentralen på Fedje observerte at skipet drev, og fikk sendt ut taubåter. Først da de kontaktet gasstankeren, og spurte om de var i trøbbel, fikk de bekreftet det, sier Vangberg.

Sjøfartsinspektøren og politiet skal nå undersøke hva som skjedde, og vil deretter vurdere om det skal settes i gang etterforskning.

– Det burde vært gitt beskjed om at skipet hadde vansker, sier Vangberg til NTB.

Mannskapet om bord er offiserer fra Italia og ellers latviere.

Vet ikke årsaken
Klokken 14.15 mandag kunne det flunkende nye skipet legge til kai ved Sløvåg i Gulen kommune. Det skal nå gjøres tekniske undersøkelser om bord for å finne årsaken, men det vil trolig ikke bli holdt sjøforklaring.

– Slike ting skal ikke skje, og vi vet foreløpig ingenting om hva som kan være årsaken, sier daglig leder Frank Toftesund i skipsagenten Ole R. Olsen, som sendte tankeren av gårde fra Mongstad mandag morgen klokka 6.05.

Skipet, som var på sin jomfrutur, var på vei mot Antwerpen. Der skulle det være fremme onsdag med 600 tonn flytende gass. Drøyt to og en halv time senere fikk skipsagenten beskjed om at det var skjedd noe med motoren.

(©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.