RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gir stryk til skolereform

Kunnskapsløftet beskrives som «apegøyespråk» og «tomme fraser».

En evaluering etter innføringen av Kunnskapsløftet levner ikke storsatsingen mye ære, skriver Aftenposten.

Forsker Britt Ulstrup Engelsen ved Pedagogisk forskningsinstitutt mener at både lokale og sentrale retningslinjer er for lite konkrete i beskrivelsen av hvordan lærerne skal endre undervisningen.

Hun mener strategidokumentene ute i kommunene bærer til tider minner om «papegøyespråk, med tomme fraser som gjentas og gjentas. Dokumentene vitner om lite strategisk tenkning innenfor utdanning og opplæring», skriver hun

Forskeren påpeker imidlertid at undersøkelsen kun omhandler planverket, og ikke hva som skjer i klasserommene. Hun mener derfor det er for tidlig å si om reformen er vellykket, eller ikke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere