RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gjenopptar deler av Scandinavian Star-saken

TRAGEDIE: 159 mennesker døde under brannen på «Scandinavian Star» 7. april 1990.
TRAGEDIE: 159 mennesker døde under brannen på «Scandinavian Star» 7. april 1990. Foto: Dalsnes, Tor Arne (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Deler av Scandinavian Star-saken blir gjenopptatt med begrenset etterforskning, blant annet de økonomiske sidene av saken.

OSLO (NTB-Ole Henrik Tveten): Politimesteren i Oslo anbefaler at deler av Scandinavian Star-saken blir etterforsket på nytt. Det gjelder blant annet de økonomiske sidene av saken.

Politimesteren har fått rapporten fra prosjektgruppen som i ni måneder har vurdert om det er grunnlag for å gjenoppta etterforskningen av brannen om bord i Scandinavian Star i 1990. 159 menneskeliv gikk tapt i skipsbrannen.

- Prosjektgruppen har gjort en svært grundig jobb, og rapporten deres viser etter min mening at enkelte deler av saken ikke ble belyst godt nok. Selv om det ikke foreligger nye funn i saken, har jeg etter en totalvurdering likevel besluttet å tilrå ny etterforskning av disse delene av saken, sier politimester Hans Sverre Sjøvold.

Han presiserer at det er øverste påtalemyndighet som avgjør om etterforskningen skal tas opp igjen.

Vanskelig å dokumentere

Politimesteren understreker at det har gått nærmere 25 år siden den opprinnelige etterforskningen og at det i ettertid er vanskelig å dokumentere tilstrekkelig hvordan etterforskningen ble gjennomført og bakgrunnen for enkelte beslutninger.

Han sier også at mulige økonomiske motiver ble etterforsket i for liten grad. Dersom en tilsvarende brann hadde skjedd i dag, ville også slike forhold rutinemessig blitt undersøkt. I tillegg kan det fremstå som at momentene som utpekte en dansk statsborger som gjerningsmann, var bevismessig utilstrekkelig, ifølge Sjøvold.

- Det er langt fra sikkert at det strafferettslig sett er mulig å reise en straffesak så lang tid etter. Men Scandinavian Star-saken er en nasjonal tragedie, og vi skylder de mange berørte å finne så gode svar som mulig, sier Sjøvold.

MØTE: Oslo politidistrikt hadde kalt inn både stiftelsen Etterforskning av Mordbrannen Scandinavian Star og støttegruppen for etterlatte og overlevende til samtaler.

Mistenkt

Danske Erik Mørk Andersen ble utpekt som den eneste mistenkte. Han omkom selv i brannen, og etterforskningen mot han ble henlagt etter bevisets stilling i mars 1991.

Visepolitimester Gro Smogeli, som har ledet prosjektgruppen sier til VG at dansken var en klar moduskandidat.

- Og vi mener også, sett med «2014-brillene», at det var grunn til å etterforske ham. Saken ble henlagt etter bevisets stilling og det ville den trolig blitt også i dag. Men det å gå ut og utpeke ham som eneste mistenkte, mener vi var å gå for langt slik vi leser og vurderer saken i dag. Vi undrer oss også over vektleggingen av bevis som vi mener er altfor spinkle, sier Smogeli.

Til tross for at politiet i 1990 hevdet at de også undersøkte andre mulige mistenkte, mener prosjektgruppen at de ikke gjorde dette med samme glød.

Kappet rør etter brannen

Det ble under etterforskningen avdekket at et kraftig hydraulikkrør hadde sprunget lekk i en skjøt i en av korridorene. Det har blitt spekulert på om noen kan ha kappet hydraulikkrøret som så pøste olje på brannen.

Politiet opplyser at et svensk selskap ved navn Röda Bolaget, som hjalp politiet med å få bilene ut av det utbrente vraket, kappet røret etter brannen i forsøket på å senke hengedekket på båten.

Selskapet har tilbakevist at røret var ødelagt i forkant av brannen. Det blir også opplyst at det ikke fantes lekkasje i hydraulik-systemene under brannen. Lekkasjen oppsto etter brannen da de forsøkte å senke ned hengedekket, har Röda Bolaget sagt i en uttalelse.

Fakta: Scandinavian Star-ulykken

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.

* Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april.

* Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.

* En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse.

* I ettertid er det kommet fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Blant annet er det hevdet at eiere og mannskap kan ha stått bak brannen. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.

* Stiftelsen Etterforskning Av Mordbrannen Scandinavian Star har på frivillig basis arbeidet med å etterforske brannen.

* De har konkludert med at inntil ni av mannskapet sto bak dødsbrannen, og at det dreiede seg om forsikringssvindel.

Foreldelse

Politiets prosjektgruppe har jobbet med saken i ni måneder. De pårørende er godt fornøyd med anbefalingen om å gjenåpne deler av etterforskningen, men gir politiet kraftig kritikk for konklusjon om at det ikke skal ha vært to nye branner mens båten lå til kai.

Politiet mener det var to branner og at de øvrige som dukket opp senere var branner som oppsto som følge av ulmerester fra de to første brannene. Dette tilbakevises av stiftelsen.

Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo-Frederikshavn 6. april 1990. Ved 2-tiden om natten under skipets første tur brøt det ut brann, og totalt 159 personer omkom, de fleste av dem nordmenn.

I april neste år inntreffer foreldelse av straffansvaret for ildspåsettelsen etter norsk straffelov. Nå er det opp til Riksadvokaten å beslutte om det blir igangsatt ny etterforskning. (©NTB)

OPP TIL RIKSADVOKATEN: Nå er det opp til Riksadvokaten å beslutte om det blir igangsatt ny etterforskning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere