Glemte fly på kollisjonskurs

Det kunne endt i katastrofe da flygelederen glemte å gi beskjed da to fly var på kollisjonskurs.

13.03.05 13:01

Da SAS-flyet og Norwegian-flyet begynte å nærme seg hverandre - i motsatt retning - over Sigdal, bestemte flygelederen at Norwegian-maskinen skulle flate ut i 28 000 fot.

Men flygelederen glemte å gi Norwegian-flygerne beskjed om avgjørelsen, og dermed fortsatte de oppstigningen til sin klarerte høyde på 30000 fot. Først da SAS-flygerne meldte fra om at motgående trafikk fortsatte å stige mot dem, ga flygelederen sin kommando til Norwegian-flyet, skriver VG.

Antikollisjonssystemet i SAS-flyet ble aktivert og fulgt av flygerne, slik at de gikk ned med maskinen. Også i Norwegian-flyet ble antikollisjonssystemet utløst, men fartøysjefen valgte å følge flygelederens kommando om å gå ned.

Dermed starter flyene nedstigningen samtidig, og passerte de hverandre i eksakt samme høyde.

Hendelsen fant sted søndag 22. desember 2002, men rapporten ble først offentliggjort fredag.

Havarikommisjonen peker i rapporten på risikopotensialet ved denne typen hendelser ved å vise til ulykken på grensen Tyskland og Sveits juli 2002. Da ble 71 personer drept.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag