RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gratulerer toppsjefen tross SAS-sjokk

Foto: Scanpix
Sist oppdatert:
3000 får sparken, men SAS-tillitsvalgt gratulerer konsernsjefen med ny forretningsstrategi.

- Det er dramatiske tall. Slike tall føles voldsomt og er et sjokk, men det er uklart for oss hvordan denne overtalligheten vil slå ut for oss i Norge. Vi som er tillitsvalgte i SAS ble orientert om den overordnede i omorganiseringen i går kveld, men vi vet jo ikke hvilke ruter dette vil berøre, sier John Lyng, leder i Norsk Kabinforening, til Nettavisen.

Han er tillitsvalgt for 1100 norske kabinarbeidere i SAS.

- 3000 er et enormt stort tall, men nå har SAS en ny strategi som vi støtter. Vi satser på kjernevirksomheten og selger ut det øvrige. Nå skal vi være ett selskap i stedet for tre. Vi har brukt altfor mye energi på å samarbeide og altfor lite energi på våre konkurrenter, sier Lyng til Nettavisen.

Les også: Fjerner 8600 SAS-ansatte
Les kommentar: Skal staten dumpe SAS?

- Gratulerer
Lyng sier at SAS vil få en god representasjon i hvert enkelt land, selv om administrasjonen skal sentraliseres til Stockholm.

- Jeg er positiv til dette. Jeg vil gratulere konsernsjef Mats Jansson med at han tør å velge en ny strategi og bryte med det gamle. Dette er en mye bedre vei å gå i stedet for å bruke krefter på den tradisjonelle nasjonskampen, sier Lyng.

Lyng peker på at kjernevirksomheten i SAS er sunn, selv om det ble et driftsresultat på minus 400 millioner svenske kroner i fjor.

- Nå er det nye tider. Og nye tider krever nye strategier, sier Lyng på telefon fra Stockholm.

- Har tro på det
Jens Lippestad, leder i Norske SAS-Flygeres Forening, sier at det er trist og frustrerende at 3000 SAS-ansatte må gå.

- Mange av dem som må gå fins blant pilotene. Men noe må gjøres. Pilotene har gått ned i lønn og vi må bli dyktigere. Det er nødvendig. Vi støtter endringene og har tro på dem. Nå betaler vi prisen for feilsatsinger, men vi vil bli et bedre flyselskap for kundene, sier Lippestad til Nettavisen.

Det er rundt 800 norske SAS-piloter og Lippestad er tillitsvalgt for i overkant av 500 av dem. Han syns det er bra at selskapet sentraliserer administrasjonen til Stockholm.

- Sentraliseringen er bra. Vi har ikke behov for fire separate selskaper med tredoble og firdoble administrasjonsutgifter. Vi har hatt store utgifter til annet enn å fly, så vi hilser sentraliseringen velkommen, sier Lippestad.

- Nødvendig
Også de tillitsvalgte i Parat, som organiserer nær 2000 norske SAS-ansatte, mener at ledelsen i selskapet gjennomører en nødvendig endring.

- Det er ingen tvil om at dette er svært dramatisk for de ansatte. Den økonomiske situasjonen i konsernet og fallet i antall flypassasjerer gjorde det imidlertid nødvendig å ta kraftige grep for å sikre flyselskapet en fremtid, sier Vegard Einan, nestleder i Parat, i en pressemelding.

- Vi er bekymret for medlemmer som kan miste jobben som følge av dette, men har ingen grunn til å tro at masseoppsigelser er uunngåelig. Parat vil nå konsentrere seg om å gi medlemmene den bistand de trenger for å sikre at rettigheter og karrieremuligheter blir ivaretatt, sier Einan.

- Et hyggelig underskudd
Tirsdag morgen ble det klart at SAS må kvitte seg med 8600 ansatte, etter et underskudd på 6,321 svenske kroner. Til tross for et massivt underskudd, og store innskrenkninger, mener SAS-sjefen at underskuddet som er notert i den delen som SAS skal satse alt på framover faktisk er ganske hyggelig.

- Underskuddet på den delen som vi skal satse på i framtida ligger på 395 millioner svenske kroner. Og det er faktisk ganske hyggelige tall, sett ut fra hvordan verden ser ut i øyeblikket. Dersom det virkelig er noe som er sterkt og som vi skal satse på i framtiden, så er det hjemmemarkedet i Norden.

- Og alle interessenter støtter planen, og støtter SAS. Kjernen er i grunnen veldig sunn, men det forutsetter en del viktige saker, understreket Jansson på en pressekonferanse i Stockholm mandag formiddag.

Tro på planen
Det er opp igjennom årene vært presentert en mengde planer og retningslinjer i SAS. Jansson mener det er tre avgjørende punkter som skiller den nye redningsplanen fra tidligere planer.

- For min del så er det tre avgjørende punkter som gjør at jeg har tro på denne planen, i forhold til tidligere lignende planer.

- Det første er at det som nevnt er ett område som er sunt. Vi er en av de få selskaper i verden som tjener penger på kortdistanserutene. Lufthansa tjener ikke penger, Air France tjener ikke penger. Men vi tjener penger på de korte rutene. Totalt er underskuddet håndterbart på den delen vi skal satse på. 400 millioner kroner kan vi rette opp.

Han framhever også de forskjellige fagforeningenes innsats som svært avgjørende til at de nå kan presentere en redningsplan.

- Det neste punktet som gjør at jeg er optimist er at vi har fått med oss fagforeningene på alle nivåer. Hadde ikke det skjedd, så ville vi hatt et stort hull i planen. Dessuten er signalene svært viktige. Nå er de kulturelle verdiene solid forankret med en felles forståelse for hva vi skal gjøre. De signalene gjør at vi kan gjennomføre planen framover, sa Jansson.

Ett selskap
De tre de utskilte selskapene SAS Danmark, SAS Sverige og SAS Norge blir nå slått sammen igjen til sammen til et stort skandinavisk flyselskap. Dermed reverserer man beslutningen som daværende SAS-sjef, Jørgen Lindegaard foretok i 2004 i et forsøk på at svekke fagforeningenes makt.

- Det tredje er organisasjonsforandringer. Den treghet som vi har hatt med fagforeningene, har også vært i selve organisasjonen. Det har vært kamp mellom de forskjellige datterbolagene som har forsinket prosessene. Nå kan vi ta beslutninger direkte, uten å gå veien om alle andre.

- Jeg skal ikke kritisere beslutningen som ble tatt om å dele opp SAS for fire-fem år siden. Men vi har foretatt analyser som viser at den organiseringen er altfor lite effektiv ut mot kundene, understreket SAS-sjefen.

SAS skal nå droppe alle ulønnsomme prosjekter. Blant annet kvitter man seg nå med Spanair - som sto for fem av de 6,3 milliardene i underskudd.

LES MER PÅ NETTAVISEN JOBB

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere