Gå til sidens hovedinnhold

- Grenser mot fascisme

Oslo-elevene får utdelt buttons med påskriften «Ro, orden og disiplin!». - Minner om totalitære regimer, raser Rød Ungdom.

(YEYE): I dag møter elever over hele landet til første skoledag i dette skoleåret. Det er en del som er nytt i år, men i Oslo møter elevene på en helt spesiell nyhet.

«Jeg er sjefen!»
I Oslo har nemlig Utdanningsetaten sendt ut en pakke til hver skole hvor buttons, plakater og t-skjorter inngår. Plakatene skal henges opp, buttonsene deles ut og t-skjortene tas på.

Med slagord som «ro, orden og disiplin» og lærer-t-skjortene med «Jeg er sjefen!» blir elevene informert om at Oslo-skolene i år skal satse på å få ned støy og bråk i klasserommet. I tillegg satses det på at alle elever skal komme presis til timene.

- Minner om fascisme
Men lederen i Rød Ungdom, Mari Eifring, mener Utdanningsetaten er på feil spor.

- Dette minner urovekkende mye om paroler fra autoritære regimer vi ikke liker å sammenligne oss med, sier Mari Eifring.

Hun mener Oslo-skolene sender ut helt gale signaler til elevene og kjører en lettvint løsning.

- Skal vi bygge opp en skole basert på trivsel, medvirkning og gjensidig respekt eller vil vi tilbake til den autoritære skolen vi kjenner fra gamle dager? Dette er høyresidas måte å takle problemene i skolen på, og kampanjen gir inntrykk av at det eneste målet er mer disiplin og rette rygger. Hva blir det neste? Spanskrør og skammekrok? spør Eifring.

- Må ha mer enn en plakat
Rød Ungdom-lederen mener Oslo-skolene bør satse på mer enn bare en plakat.

- Mer individuell oppfølging av hver elev og mer tilpassa opplæring vil ha betydelig større effekt enn en plakat. Spørsmålet er om man er villige til å bruke ressurser på dette eller om man går for den kjappe løsninga, sier hun.

- Ser ikke poenget
Leder i Elevorganisasjonen, Håvard Vederhus, har liten forståelse for Oslo-skolenes skolestartskampanje.

- Jeg ser ikke helt poenget med denne kampanjen. Å skape god arbeidsro og motivere elevene til læring kan man heller gjøre gjennom å ha en mer spennende og variert undervisning, sier Vederhus.

Han tror elevene kan misforstå meningen med kampanjen.

- Jeg frykter at disse plakatene og t-skjortene sender ut helt feil signal. Og uansett så vil jo ikke t-skjorten forandre den personen som er inni, mener Vederhus.

Byrådet for utdanning i Oslo har ikke besvart Yeyes henvendelser mandag.

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her!

Reklame

Slik sparte Charlotte 15.000 kroner på billånet

Kommentarer til denne saken