*Nettavisen* Nyheter.

Guido (7) fikk ikke veksle

Foto: Stian Bjerkeflåta (Romerikes Blad)

Sjuåringen ønsket seg iPad og sparte i over et år. Men å veksle inn sparepengene, var lettere sagt enn gjort.

Guido (7) sparte i over et år for å kjøpe seg iPad-en moren ikke ville gi ham. Men fem banker i Lillestrøm nektet gutten å veksle inn sparepengene.

I over et år har Guido Schauer spart nesten rubbel og bit. Ukelønner, bursdagspenger samt pengene han har fått av mamma for å være med på avisutdelingen søndag morgen.

- Jeg bruker nesten aldri penger på godteri. For jeg blir så glad når jeg får kjøpt meg ting jeg har skikkelig lyst på, men som jeg ikke får av mamma, forteller Frogner-gutten.

Fredag var det så dags for å tømme det svarte pengeskapet han fikk til jul.

Les saken på rb.no

4.000 kroner
Der har Guido stappet på 1.383 kronestykker og til sammen over 4.000 kroner. Før han tok veien til butikken for å kjøpe seg iPad, dro han med mamma til banken.

De ville ikke at butikkekspeditøren skulle stå og telle over 1.000 kronestykker og annet smått. I banken derimot, har de automatiske tellere.

Sjuåringen er imidlertid ikke kunde i noen bank. Derfor fikk han ikke lov av DnB-ekspeditøren i Lillestrøm å veksle inn pengene.

- Jeg synes det er smålig, og jeg ble ganske irritert. Jeg ville vise Guido hvordan pengene fungerer. Det blir noe annet å ha dem i hånden, forteller Moren Christine Schauer.

Nei i alle
Mor og sønn ble tipset om å gå til en annen bank. Men etter å ha tatt turen innom fire andre banker i Lillestrøm, var svaret nei også der. Sjuåringen måtte være kunde for å få utført tjenesten bankene ikke tjener noe på.

Til slutt fikk imidlertid Guido kontanter til å kjøpe seg iPad. Turen gikk tilbake til DnB hvor Guidos mor har konto. Da fikk hun veksle.

- Jeg synes bankene bør ha et pedagogisk ansvar også, sier en skuffet Christine Schauer.

- Det virker ikke som de er interessert i å oppdra framtidas kunder. Men de er veldig ivrige på å reklamere for lån og slikt. Jeg synes ikke det er rart at folk havner i gjeldskrise.

Ikke alltid kapasitet
- Vi hjelper så langt vi kan og prøver å strekke oss langt, sier informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DnB, som påpeker at veksletjenesten er gratis.

- Men vi har ikke alltid kapasitet til å betjene de som ikke er kunder hos oss.

Rasmussen beklager hvis Guido følte seg avvist.

- Men alle er hjertelig velkomne som kunder hos oss, påpeker hun.

- Fullt lovlig
Forbrukerrådet reagerer ikke på bankenes praksis.

- Det er fullt lovlig og helt vanlig, sier informasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.

Les flere saker fra Romerike her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.