RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er nye Oslo

Sist oppdatert:
Se de nye bydelene, veiene og Vålerengas nye stadion.

Store endringer venter Oslos befolkning fremover. Flere nye bydeler, en ny fotballstadion, og en omlegging av E18 til fire milliarder kroner er under utbygging eller planlegging.

iOslo.no gir deg her oversikten over de største byggeprosjektene i hovedstaden de neste årene.

Se bildekarusell nederst i saken.

Vålerenga stadion
Det har vært mange forslag til hvor Vålerengas nye stadion kan og bør ligge, men nå ser det endelig ut til at valget har falt på Valle. Oslo Arbeiderparti har tilbudt Vålerenga tomta for én krone, men EØS-reglene kan stikke kjepper i hjulene for planene.

Skulle salget gå i boks likevel, kan Klanen se frem til et flunkende nytt praktanlegg like ved gamle Valle Hovin. Anlegget vil romme minst 20.000 tilskuere.

Operaen
Oslos beste utsikt er kun måneder unna. I april til neste år åpnes dørene til den nye operaen i Bjørvika. Operahuset vil ha 1100 rom, en hovedscene med 1371 sitteplasser, Scene 2 med 440 sitteplasser og en prøvesal med 200 sitteplasser. Men hvis du bare vil nyte utsikten, er taklandskapet, kledd i hvit italiensk marmor, åpent for publikum.

Utsmykkingen av bygget er høyt prioritert. 38.000 nummererte marmorsteiner skal pryde utsiden, og i vannet rundt huset skal det stå flere kunstverk. Kunstnere fra hele verden inviteres nå til å delta i konkurransen om hvem som skal få sitt verk utstilt.

Men kunstverkene blir ikke alene ute i vannet. En ny øy utenfor operabygget skal bygges, og der ønsker Nordic Black Theatre, Stiftelsen Horisont og Cosmopolite å skape en ny og annerledes kulturarena med navnet «Snelda».

Bjørvika bydel
Ved siden av operabygget kommer en helt ny bydel, kalt Bjørvika. Byutviklingskomitéen i Oslo kaller utbyggingen «Norges største byutviklingsprosjekt», og planarbeidet har pågått i 10 år.

Totalt vil det bli bygd ut omtrent 960.000 m2, hvorav 450.000 m2 skal bestå av boliger. I tillegg til kontorer og boliger, inneholder prosjektet planer for en gondolbane fra Bjørvika til Ekeberg.

Filipstad
Oslo kommune har i mange år planlagt den såkalte Fjordbyen. Boliger og næringsbygg skal bygges langs hele havnebeltet, fra Frognerkilen i vest til Ormund i Sør, og et av områdene som skal utbygges, er Filipstad.

Arkitektene bak prosjektet vil at det skal bygges boliger langs Filipstadkaia, og service- og kontorbygg langs E18.

Stiftelsen Byens Fornyelse har også lagt frem sitt forslag til utbyggelsen av Filipstad. Forslaget er basert på det såkalte New Urbanism-prinsippet, som stammer fra USA

- Se på det som en gave til politikerne. Skissen viser en helhetlig byplan. En levende bydel med gater, torv, kanaler, parker, sjøbad og bygninger. Det er bygget etter prinsippet for New Urbanism, slik at gatenett og kvartaler er til blandet bruk, og tomter kan bebygges selvstendig. Nesten som legoklosser, sier styreformann i stiftelsen og prosjektleder for Filipstad, Carl Wilhelm Tyrén, til Lokalavisen Frogner St. Hanshaugen.

Tjuvholmen
Ved siden av Filipstad, ytterst på Aker Brygge, skal en helt ny bydel ta form, kalt Tjuvholmen. Til neste år kan de første beboerne flytte inn, og i 2012 skal hele bydelen være ferdig. Byggeplanene inkluderer kunstmuseum, parker, en badeplass og et opplevelsessenter.

Tjuvholmen skal bli en «bilfri» bydel, med kun 800-900 parkeringsplasser som beboerne i de 1200 leilighetene må dele med både besøkende og næringsdrivende. Men hvis du foretrekker båtveien, er det planer om å lage 200 nye sårt tiltrengte båtplasser.

- Vi ønsker at Tjuvholmen skal bli en berikelse for alle som bor i Oslo. På Tjuvholmen møtes bylandskap og natur, og i møtepunktet skapes et bymiljø. Vi gleder oss til å se folkelivet i de bilfrie gatene, til å høre mumlingen på kafeene og til å se barn leke i parkene, skriver eieren, Tjuvholmen KS, på sine hjemmesider.

Men den nye idyllen blir ikke billig. Eiendomsutvikler Selvaags minste leilighet, en 2-roms på 61 kvadratmeter, koster nærmere 4,5 millioner kroner.

E 18 i tunnel
Med de store forandringene i bybildet, må også veinettet legges om. I Bjørvika skal Statens vegvesen legge deler av E 18 ned i en senketunnel, og dette vil stå ferdig i 2010.

- E 18 Bjørvika er det største enkelprosjektet vi har hatt noen gang, og desidert det mest trafikkerte, har prosjektleder Svein Røed sagt til Nettavisen tidligere.

- Bare de provisoriske veiene og prosjektene som må til for å avvikle trafikken under byggeperioden beløper seg til en sum lik det hele Hedmark fylke har til veibygging på to år, forteller han.

Prosjektet har en såkalt styringsramme på hele 3.920 millioner kroner, og bilistene må selv betale over halvparten av regninga selv med bompenger frem til 1. januar 2013.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere