*Nettavisen* Nyheter.

Her er oppgavene som stjeler lærernes tid

Foto: Trond Lepperød/Nettavisen

Lærerne fortviler over alt som stjeler tid fra undervisningen. Et utvalg foreslår blant annet at de får sekretærhjelp.

15.12.09 13:18

OSLO (Nettavisen): Norske lærere i grunnskolen synes de har for mange oppgaver, at det blir for lite tid til undervisning og for mye tid til pålagte møter. De ønsker å bruke mindre tid på å holde ro og orden, få IT-utstyr til å virke og dele ut frukt og mat, og de vil helst slippe å bruke så mye tid på gi elever og foresatte skriftlig tilbakemelding.

Å slippe til andre yrkesgrupper, som for eksempel sekretærer i skolen, kan være en løsning mener Tidsbrukutvalget.

Les også: - Læreren skal ikke være fruktkutter

Les også: Slik kan hun få orden på skolen

Lister opp 90 tiltak
Nå har kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) fått en rapport på bordet som peker på over 90 tiltak som kan gjennomføres for å gi lærerne bedre tid til å være lærere. Det viktigste tiltaket, ifølge utvalgsleder Kirsti Kolle Grøndahl, er å sørge for god tidsbruk og bedre ledelse i skolen.

- Ledelse, ledelse, ledelse, oppsummerte hun på en pressekonferanse tirsdag som utvalgets mantra og råd til politikere og myndigheter på sentralt og lokalt hold.

- For lite ledelse
- Bedre ledelse er det vi trenger mer av. Det gjelder lærernes ledelse og skoleledere og rektors ledelse. Det er ikke det at det ikke er ledelse, men det er for lite ledelse, sa hun.

Utvalgets rapport er nådeløs i sin oppsummering av lærernes arbeidsdag: Altfor mye verdifull tid går til spille.

Bruker for mye tid på møter
I en elektronisk spørreundersøkelse til 5000 lærere svarer for eksempel 71 prosent at de bruker for mye tid på pålagte møter og pålagt samarbeid.

Når lærerne for spørsmål om å utdype hva de ønsker å bruke mindre tid på, er det ro og orden som kommer høyest på lista. Tilrettelegging og bruk av IT-utstyr og frukt- og matservering kommer også høyt opp på lista over oppgaver lærerne mener stjeler verdifull tid i klasserommet.

Elevvurderinger er heller ikke alltid populært. Når lærerne får spørsmål om dette, viser 83,9 prosent av svarene at det å dokumentere elevvurderinger tar for mye tid. Mange oppgir også at skriftlige tilbakemeldinger til elever og foresatte er noe de ønsker å bruke mindre tid på.

For pliktoppfyllende?
- Den viktigste forutsetningen for god tidsbruk i skolen er god ledelse, uttalte Kristin Kolle Grøndahl på pressekonferansen, men hun mener også at lærerne selv på noen områder er altfor pliktoppfyllende:

- Mange lærere tror de må dokumentere mer enn det de er pålagt, uttalte hun.

- Ingen «quick fix»
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sa på pressekonferansen at det ikke finnes noen «quick fix» for skolen, men at hun merker seg at utvalget er samstemte i sine konklusjoner og at hun er enig i at målet er å frigjøre mer tid til kontakten mellom lærer og elev.

Halvorsen merket seg blant annet utvalgets konklusjon om at skolen nå trenger en reformpause og nå trenger å konsolidere stillingen.

- Jeg lover at vi skal innføre en tidstest før vi setter nye forslag om skolen ut i livet, uttalte hun.

Heller sekretær enn lærer?
Halvorsen sier at utvalgets forslag blant annet om å bruke mer ressurser til merkantil hjelp i skolen, kan ha noe for seg. Men både hun og utvalgsleder Kirsti Kolle Grøndahl innser at det igjen kan bli en dragkamp om ressursene:

- Det kan bli noen smertefulle diskusjoner rundt om i kommunene: Skal vi ha en lærer mindre og heller ansette en sekretær? Men den diskusjonen er nødvendig. Det kreves et støtteapparat rundt læreren, uttalte utvalgslederen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.