RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er Oslos brune gull

Foto: Kjetil Mæland (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Over nyttår starter Oslo kommune produksjon av drivstoff til biler. Råstoffet kommer fra deg.

Siden 2001 har Fredrikstad kommune vært det bittelille norske lokomotivet på biogass til biler. Nå kommer Oslo kommune etter. Offisielt åpner anlegget 15. februar, men om kort tid starter testkjøringen av raffineriet på Bekkelagskaia i Oslo.

I flere tiår har renseanlegget produsert metanholdig gass som de har brukt til oppvarming på renseanlegget. Nå bruker de 35 millioner kroner på å forfine gassen til bruk i vanlige bensinmotorer (Har du bensinbil kan du oppgradere den med nytt drivstoffsystem slik at du kan kjøre på både bensin og biogass). Dette inkluderer nye varmevekslere og varmepumper som skal erstatte varmen anlegget tidligere fikk fra gassen.

Biogassanlegget skal produsere 500 kubikkmeter biogass (tilsvarer 500 liter bensin) hver eneste time.

Vil du vite mer detaljer om denne prosessen, så les bildetekstene til denne artikkelen.

- I våre kalkyler skal dette gå opp i opp, men det er vanskelig å selge gass i et marked som ikke finnes, sier Audun Sørsdal i Vann- og avløpsetaten i Oslo.

Distribusjonen skal gå gjennom gassgiganten AGA. Etter planen skal den foreløpig brukes i renovasjonsbiler og busser i Oslo. Oslo kommune planlegger også å utvide sin produksjon av biogass med et anlegg på Romerike i 2011. Dette skal bruke matavfallet fra Oslo i produksjonen.

Etter planen skal biogassen brukes av tunge kjøretøy i Oslo. 35 renovasjonsbiler kjører allerede på biogass. Flere busser skal også kjøre på dette «grønne» drivstoffet.

Les mer her: Full gass på Oslo-møkka

- En fin ting med disse er at de også er svært miljøvennlige. Biogassbusser i bykjernen vil gi forbedringer både på klima og miljø, sier Sørsdal.

15 prosent av totalbehovet
Biogass er langt mer miljøvennlig enn vanlig fossilt drivstoff. Råstoffet er materiale som vi ellers ville ha kastet.

I tillegg er den såkalt klimanøytral - i motsetning til oljen fra Nordsjøen tilfører ikke dette drivstoffet planeten mer C02 og bidrar dermed ikke til global oppvarming. Enova har kartlagt potensialet for produksjon av biogass i Norge, og konkludert med at biogass kan dekke 15 prosent av Norges totale drivstoffbehov.

I Sverige er biogass blant miljøalternativene det satses stort på. Hos naboene våre er miljøbiler siste skrik. I Linköping for eksempel, går alle busser og de fleste drosjer på biogass. Hittil i år har nærmere 60.000 miljøbiler blitt registrert i nabolandet, viser statistikk fra BIL Sweden. Noen av tiltakene for å få fart på biogasstrafikken, er:

  • Mange kommuner gir kontantstøtte ved innkjøp av biogassbil
  • Alle gir fri parkering til disse bilene.
  • De fleste svenske bensinstasjoner har tanking av biogass.
  • Statlige støtteordninger, og garantier for langsiktige investeringer, gjør at private selskaper tør å satse på produksjon.

Statlige støtteordninger gjør det lønnsomt å bygge eller et annet miljøvennlig alternativ. Alle Q8-stasjonene har biogass. I år skal 80.000 har all I Linköping går alle busser og de fleste drosjer på biogass. I Sverige har biogass til og med fått sin egen motorsportklasse.

Flere planer
- Planleggingshorisonten på dette området er helt annerledes i andre land. I Norge er vi ikke i nærheten, sier Henrik Lystad i Avfall Norge. Han mener myndighetene bør garantere avgiftsfritak fram til 2020 for at investorer skal tørre å satse på denne gullgruven av norsk møkk.

Resultatet er at norsk biogassatsing i mange år besto av et lite anlegg i Østfold. Siden 2001 har Fredrikstad biogass AS levert drivstoff.

I dag kjører 35 private og kommunale kjøretøy rundt på gassen fra kloakk og matavfall i kommunen.

I sommer kom Norges andre anlegg i gang. Da startet det interkommunale renovasjonsselskapet Ivar biogassproduksjon. Denne gassen sendes inn i naturgassnettet til Lyse Energi AS i Hordaland.

Over nyttår er Oslo klar med produksjon av gass på møkka fra 280.000 innbyggere.

Alt brukes
Men tilbake til renseanlegget på Bekkelaget. Inn i fjellet under Nordstrand pumpes kloakken fra halve Oslo - 85.000 kubikkmeter i døgnet.

I løpet av 18 til 20 timer renses kloakken, før vannet pumpes ut i fjorden på 50 meters dyp. Her drepes de siste bakteriene og virusene som er igjen i det rensede vannet.

Før vannet havner i fjorden har anlegget renset ut det aller meste av avfallsstoffene. Totalt produserer Bekkelaget 60 tonn med slam per dag.

Det er fra dette slammet man henter den illeluktende møkklukta, som forfines til biogass.

I flere tiår har anlegget brukt gassen i fyrkjelene, og blitt brukt til å lage jord av møkk. Nå tar varmepumper og varmeveksler over denne jobben og sender gassen ut på Oslos veier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere