RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her får du billigst merkevarer

Sist oppdatert:
En ny pristest avslører hvilken butikk som er billigst på merkevarer.

TV 2 Nettavisen har sjekket prisen på 63 kjente merkevarer i seks billigkjeder. Handlekurven består av en rekke kjente produkter blant annet fra Stabburet, Toro Tine, Idun og Freia.

HER ER HANDLEKURVEN

Knepen seier til Lidl
Billigst ble handlekurven i kassen til Lidl. Der kostet de 63 produktene til sammen 1.252,80 kroner. Rema følger like etter med en handlekurv til 1.272,90. Differansen er kun på 18 kroner og ti øre, eller 1,4 prosent. Det betyr at Rema ligger atskillig nærmere Lidl i denne pristesten enn i tidligere tester.

- Vi hadde regnet med at vi skulle ligge blant de med laveste pris. Og det er ikke overraskende at vi ligger nærmere konkurrentene i denne testen enn hva vi gjøre i pristester som går på egne merker, sier innkjøpsdirektør i Lidl, Werner Evertsen.

Han vil ikke garantere at Lidl alltid vil være billigst på merkevarer.

- Vi vil også i fremtiden gjøre vårt beste for å ligge blant de billigste, sier Evertsen.

- Så noen garanti kan du ikke komme med?

- Jeg kan garanter at vi vil gjøre vårt beste, svarer Lidl-direktøren.

Tapte på ost
Ser man nærmere på innholdet i handlekurven, vil man oppdage at Rema 1000 tapte 17 kroner og ti øre i forhold til Lidl på gulosten fra Synnøve Finden. Hvis Rema hadde hatt samme pris på dette ene produktet, ville forskjellen mellom de to billigkjedene kun vært på én krone i handlekurv til over 1.250 kroner!

Ferskvarene avgjør
Tredje billigst i testen er Kiwi. Der koster handlekurven 1.303,80 kroner. Sammenlignet med Rema, taper Kiwi blant annet på røkte kjøttpølser fra Gilde.

Som i TV 2 Nettavisens tidligere pristester, viser det seg at prisen på ferskvarene avgjør hvem som vinner. Prisforskjellene på tørrvarer er som regel på noen få ører, men på ost og kjøtt kan prisforskjellen ofte være opp til ti kroner på enkelte produkter.

Bunnpris på bunn
Bunnpris har tidligere slitt i pristestene til TV 2 Nettavisne, og kommer denne gangen på bunnen. Hvis du legger handleturen til Bunnpris må du ut med 132,50 kroner mer enn hvis du hadde handlet akkurat de samme varene på Lidl.

Rimi kommer på fjerdeplass, og Coop Prix er nest dyrest.

Lidls premisser
Utgangspunktet for merkevaretesten var Lidls nye satsning på merkevarer. Tidligere har TV 2 Nettavisen kun sjekket prisen på de billigste produktene, uavhengig av merke.

Handlekurven tar utgangspunkt i noen av de mest kjente merkevarene som nå er kommet inn i Lidls sortiment.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere