RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her går «Sørlandet» på grunn

Sist oppdatert:
- Jeg feiltolket kartet, sier kapteinen til TV 2 ettter at verdens eldste operative fullrigger gikk på grunn. Se grunnstøtingen her.

Klokken 21.11 fikk Oslo-politiet melding fra politibåten om at fullriggeren «Sørlandet» hadde gått på grunn ved Revierhavna ved Hovedøya i Oslofjorden.

Om bord var 126 passasjerer fra Polen, Latvia, Litauen og Tyskland. Anledningen var en firmatur for Adecco bygg og anlegg i Oslo.

Grunnstøtingen ble filmet av en av passasjerene. Videoen viser hvordan fullriggeren braser opp på skjæret, der den fortsatt sto ved midnattstider.

Fikk varmen i seg
- Det startet med at vi ble en time forsinket. Så begynte det å blåse og været ble litt ufyselig, så vi spurte om vi kunne dra tilbake til kaia. Da vi begynte å nærme oss kaia og det kanskje var ti minutter igjen, sa jeg på spøk at nå er det vel bare en time igjen til vi er inne. To minutter etter på gikk vi på grunn. Ironisk nok tok det faktisk en time før vi kom på land, sier Raymond Pettersen. Han er kundekonsulent i Adecco og var selv med på båtturen.

Hvordan holdt dere stemningen oppe etter grunnstøtingen?

- Hva alle snakket om vet ikke jeg – det var kanskje tre nordmenn om bord, og jeg kan ikke så mye polsk. Men de syntes det var minnerikt. De frøs fra før, så det varmet vel litt at det skjedde noe til slutt, sier Pettersen.

Han forteller at det var totalt alkoholforbud om bord.

«Sørlandet» er verdens eldste operative fullrigger og har vært i drift siden 1927. Fram til 1974 var den skoleskip. Siden 1981 har den vært eiet og drevet av Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet.

Evakueringen av passasjerene foregikk uten dramatikk. Redningsskøyte, politibåt, taubåt, ambulansebåt og rutebåt kom skipet til unnsetning etter grunnstøtingen.

«Sørlandet» var på vei forbi Revierhavna ved Hovedøya i Oslofjorden da båten plutselig gikk på grunn.

Feil side av fyret
Fullriggeren gikk på feil side av en fyrlykt, som signaliserer et skjær.

- Jeg feiltolket kartet, sier kapteinen til TV 2.

Pettersen sier han reagerte på at båten gikk svært nærme Hovedøya før grunnstøtingen skjedde.

- Jeg så bøya – eller staken og syntes det var veldig rart at de skulle kjøre på innsiden. Men jeg tenkte at de har sikkert kjørt her før, sier Pettersen.

Han har ikke båtsertifikat selv, men har vært mye på sjøen med andre som har det.

- Jeg var inne i styrehuset på båten. Teknologien er helt ny, de har både radar og GPS. Jeg synes det er litt merkelig at de kjørte på den siden, sier Pettersen.

Tross den noe brå avslutningen sier Pettersen han hadde en veldig fin båttur.

- Slutten på turen ble i hvert fall minnerik, sier han.

Venter på høyvann
Dykkere fra brannvesenet har sjekket omfanget av skadene. Båten ble slept av grunn ved tre-tiden i natt.

Båten skal være nyrenovert denne vinteren. Oppussingen skal ha kostet 50 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere