FRIDTJOF NANSENS PLASS (Nettavisen): Mandag ble det enda vanskeligere å kjøre bil i Oslo sentrum, da det rødgrønne byrådets nye kjøremønster ble innført.
Hovedgrepet er å stenge Fridtjof Nansens plass foran rådhuset for biltrafikk, med unntak av varelevering til bedriftene på plassen.
Men selv om dette skal sette en stopper for gjennomkjøringen i sentrum, var det mange som ga blaffen i det nye forbudet mandag morgen.
Å kjøre mot innkjøring forbudt, kan gi et forelegg fra politiet på 5500 kroner.
Les også: MDG-politikere jubler over kjøreforbud: - Historisk!
Se kart med nytt kjøremønster lenger ned.
Har du et tips om saken? Kontakt Nettavisens journalist her.
– Var det et skilt der?
I løpet av et par timer, mens Nettavisen var til stede, var det godt over 100 person- og varebiler som brøt loven og kjørte over den monumentale plassen.
I perioder var det ganske stor trafikk i begge kjøreretninger, og lite som lignet på et bilfritt sentrum. Men det var også en del biler som snudde da de så forbudsskiltene som hadde kommet opp i løpet av natta.
Unnskyldningene fra bilistene var dessuten mange.
– Var det et skilt der? Jeg har ikke sett det, sier taxisjåfør Faisal Mehmood, tydelig overrasket når Nettavisen stopper ham etter å ha passert ett av forbudsskiltene ved rådhuset.
Les også: Slik stenges Oslo sentrum for biltrafikk
– Hva tenker du om at det er blitt forbudt å kjøre her?
– Det er greit, men det blir litt rart når hele byen er stengt. Det er mange gater som er stengt nå, sukker han.
Yrkessjåfør Frode Gustad var også en av dem som kjørte inn på plassen.
– Det har jeg ikke fått med meg. Jeg så skiltet bare der nede, sier Gustad med et smil.
– Hvordan er det å kjøre i Oslo sentrum nå?
– Kjøringa går greit, men det vi sliter med er parkering, sier han.
Les også: Nå stenges Oslo sentrum for gjennomkjøring
Byråden: – Har full forståelse
Byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen (MDG), sier hun har forståelse for at folk fortsatt kjører - selv om det nå er forbudt.
– Jeg har full forståelse for at det tar noe tid å venne seg til hvor man nå skal kjøre. De aller fleste ønsker jo å følge skiltene, men vi må gi dem litt tid til å bli vant til den nye ordningen, sier Marcussen til Nettavisen.
Marcussen påpeker at de har gått ut med informasjon i forkant.
– Bypatruljen er ute i området for å informere folk nå i morgentimene, og vi har også gått ut med informasjon om nytt kjøremønster på kommunens nettsider og i media, sier hun.
Les også: Frp-toppene provosert av MDG: – Må klare å ha flere tanker i hodet på en gang
Stenger flere plasser
Samtidig som Fridtjof Nansens plass ble stengt for kjøring mandag, ble også Rådhusgata stengt for gjennomkjøring over Christiania torg.
Unntaket er rute- og turistbusser som kan passere over plassen.
Konsekvensen av at Fridtjof Nansens plass og Christiania torg stenges, er at det ikke lenger skal være mulig å kjøre fra øst mot vest innenfor Ring 1.
I tillegg må turistbussene vekk fra plassen foran rådhuset. Mandag trådte også en ny bussordning i kraft, som betyr at det blir av- og påstigning i Rosenkrantz' gate. Bussene skal deretter videre til andre venteplasser.
Les også: Frykter et bilfritt Oslo sentrum: – Guidene gruer seg
Politiet: – Det er ulogisk
Da det i april ble holdt åpent høring om det nye kjøremønsteret, gikk politiet imidlertid kraftig ut mot planene.
– Kjøremønsteret er ikke logisk, og i enkelte tilfeller føres trafikken tilbake til områdene som skal være bilfritt. Det stiller jeg spørsmålstegn ved, sa politioverbetjent Inge Brekke i Oslo politidistrikt i høringen.
Den opprinnelige planen var å stenge Fridtjof Nansens plass med en bom, men dette ble ikke noe av, og det ble bestemt at det skulle skiltes i stedet.
Brekke var også kritisk til bruken av skilter.
– Vi mener bruken av kun skilter ikke er en fornuftig tilnærming i forhold til den effekten man ønsker å oppnå, sa han til Nettavisen etterpå.
Les også: Politiet reagerer på Oslo-byrådets nye kjøremønster