RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her skal Stortinget bygge en 250 meter lang tunnel


OMFATTENDE JOBB: Her i krysset mellom Nedre Vollgate og Rådhusgata skal den 250 meter lange tunnelen starte. Grunnarbeidet for tunnelbyggingen er igang, og neste år starter støpingen av tunnelen.
OMFATTENDE JOBB: Her i krysset mellom Nedre Vollgate og Rådhusgata skal den 250 meter lange tunnelen starte. Grunnarbeidet for tunnelbyggingen er igang, og neste år starter støpingen av tunnelen. Foto: Stortinget
Men Stortinget nekter å oppgi hvor mye tunnelen vil koste.

I fjor sommer startet Stortinget arbeidet med å bygge et nytt post- og varemottak under Wessels plass, med ankomst via en ny tunnel.

Den nye tilførselstunnelen under sentrumsgatene i Oslo, blir hele 250 meter lang, og skal stå ferdig først i 2018.

- Klart det er en lang tunnel, vi innser det, men samtidig er det helt nødvendig for å ivareta behovene for Stortinget, både i forhold til sikkerhet og logistikk, sier avdelingssjefen for eiendoms-, sikkerhets og serviceavdelingen på Stortinget, Terje Olsen, til Nettavisen.

FASER: Oversikt over de ulike fasene i tunnelprosjektet. Tunnelen er planlagt ferdig i februar 2018.

- Et prekært behov

Tunnelen til flere hundre millioner kroner, får inn- og utkjøring i Rådhusgata, et godt stykke unna stortingsbygningen. Den skal bygges under Nedre Vollgate og fram til det nye varemottaket under Wessels plass.

- Det kom nye behov innenfor sikkerhet, og endrede trusselbilder i samfunnet som gjorde at vi måtte tenke sikkerhet på en ny måte. Vi trenger også en bedre effektivitet for funksjoner og en samlet logistikk for Stortinget, forklarer Olsen.

Han viser til at Stortinget i dag har et uhensiktsmessig varemottak, og at mange mottak nå samles til ett, for å få en «god og sikker håndtering av post og varer».

- Det vil foregå kontroll ved innkjøring til tunnelen. I tillegg har det vært et prekært behov for å ha en alternativ utgang fra stortingsgarasjen ved evakueringsbehov, sier avdelingssjefen.

For dagens utkjøring fra stortingsgarasjen i Prestegata, skal fortsatt være den daglige inn- og utkjøringen for stortingsrepresentantene.

- Det vi ønsker er å skille varetransport og persontransport av representantene i større grad enn i dag, sier Olsen.

Gunnar Stavrum: Denne fasaden skal bevares stein for stein

(Artikkelen fortsetter under)

TUNNELSTART: For å sikre vann og avløp for gårdene i Nedre Vollgate må det etableres midlertidige traseer med vann- og avløpsrør i forbindelse med tunnelbyggingen.

Nekter å si kostnaden

Byggingen gjennomføres samtidig som Stortingets eiendom i Prinsens gate 26 helrenoveres, ved at hele bygningen renskes innvendig og bare skallet står igjen før det bygges opp igjen, som Nettavisen omtalte i fjor.

Den totale kostnadsrammen for prosjektet, renoveringen av Prinsens gate, det nye varemottaket og tunnelen, er på 1,45 milliarder kroner.

Men Stortinget nekter å gå ut med hvor mye tunnelen vil koste.

- Hvor mye koster byggingen av tunnelen?

- Vi har ikke gått spesifikt inn på enkelthetene i prosjektet. Vi har en total kostnadsramme på hele prosjektet på 1,45 milliarder kroner, men vi ønsker ikke å gå ut med enkelte kostnadselementer siden dette er sammensatt, sier Olsen, og påpeker:

-  Vi ønsker å se på dette som ett prosjekt. Vi har basert oss på Finansdepartementets metode for å beregne kostnadsrammer inklusiv usikkerhet og reserver. Hvis vi begynner å dele opp kostnadsrammen, skaper det en manglende fleksibilitet i forhold til hensiktsmessig styring av prosjektet, sier Olsen.

(Artikkelen fortsetter under)

FLYTTE KABLER: Ansamlingen fiberkabler midt i bildet var ikke nedtegnet på kart. Disse må først flyttes før arbeidet med å etablere ny kum i Nedre Vollgate kan fortsette.


Ønsket nærmere adkomst

Før Stortinget endte med å gå for den 250 meter lange tunnelen, vurderte de åtte ulike alternativer for ankomst til post- og varemottaket.

- Vi hadde et ønske å ta den opp i Nedre Vollgate, for det hadde vært det mest nærliggende alternativet. Men både på grunn av nye kollektivmønstre og funksjoner i Nedre Vollgate, så ble det foreslått å legge det til Rådhusgata - som vi da til slutt aksepterte, sier han.

- Kunne man ikke kjørt inn til varemottaket ved Wessels plass, og sluppet å bygge den kostbare tunnelen?

- Det har vært et alternativ, men etter dialog med Oslo kommune ble den løsningen forkastet blant annet på grunn av den nye kollektivløsningen i området. Oslo kommune skal ha bussholdeplass på begge sider i Nedre Vollgate, og med dobbelt leddede busser kreves ganske lange bussholdeplasser, så det var ikke mulig å få til, sier Olsen, og legger til:

- Det handler både om estetikk, sikkerhet og funksjonene i gateløpet.

(Artikkelen fortsetter under)

Både Halvorsens Conditori og stortingsrepresentantene har måttet flytte ut av de tradisjonsrike lokalene i Prinsens gate 26 i Oslo når Stortinget rehabiliterer naboeiendommen på Wessels plass.


- Et komplisert arbeid

Grunnundersøkelsene for tunnelen startet tidligere i år, men så langt har man ikke startet byggingen av selve tunnelen.

«Først skal det legges om kabler og rør i grunnen så det ikke kommer i konflikt med den nye konstruksjonen. Deretter skal det bores ned tett med stålrør, kalt spunt, som utgjør en spuntvegg som hindrer masse i å rase inn i grøften der tunnelen skal bygges. Deretter skal vi grave, bore eller sprenge oss ned rundt 8 meter, før det støpes en tunnel i grøften», skriver Stortinget om tunnelarbeidet.

Her kan du lese mer om alle fasene i prosjektet (ekstern lenke)

- For det første må vi nå ned i grunnen og gjøre de nødvendige forarbeidene. Da er det både kjente og ukjente elementer som må håndteres og legges om. Deretter skal vi grave oss ned og det skal etableres en kulvert, før vi fyller over det igjen, forteller Olsen.

Arbeidet deles opp i faser, og han vedgår at det er et omfattende prosjekt.

- Dette er et ganske komplisert arbeid. Arbeidet samkjøres med Bymiljøetatens prosjekt med ny trikketrasé og nye kollektivfelt for buss.

I slutten av januar 2016 begynner spuntboringen, noe som vil pågå til april. Deretter skal byggegropa tas ut ved graving, pigging, boring og sprenging. Fra juli 2016 starter bygging av tunnelens gulv, vegger og tak.

Anleggsarbeidet vil pågå helt fram til høsten 2018.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere