RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nytt kjøremønster i Oslo:

Her stamper trikkene i kø


KØ PÅ KØ: Her stamper trikkene i kø i Christian IVs gate i Oslo sentrum onsdag ettermiddag, etter at nytt kjøremønster ble innført tidligere i uka.
KØ PÅ KØ: Her stamper trikkene i kø i Christian IVs gate i Oslo sentrum onsdag ettermiddag, etter at nytt kjøremønster ble innført tidligere i uka. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)
Sist oppdatert:
- Det skaper selvfølgelig noen forsinkelser, sier Sporveien.

OSLO SENTRUM (Nettavisen): Mandag innførte byrådet et nytt kjøremønster i Oslo sentrum, for å hindre gjennomkjøring i sentrumsgatene.

Hovedgrepet var å stenge Fridtjof Nansens plass foran rådhuset for bilkjøring, og endringene har skapt utfordringer for flere.

- Det vi har merket, spesielt etter omleggingen ved rådhuset, er at det i Christian IVs gate hoper seg opp med biler i kø, sier kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien til Nettavisen.

Trikken har samme trasé som bilene i store deler av Christian IVs gate, og blir dermed stående i de samme køene, særlig i ettermiddagsrushet. 

Se trikkene stampe i kø i bildet øverst i saken.

Les også: Slik stenges Oslo sentrum for biltrafikk

- Tar gjerne litt tid

Årsaken til den nye køen, er at bilistene nå må finne andre kjøreruter gjennom sentrum enn tidligere.

- Bilene trenger jo litt tid for å finne ut hvor de skal kjøre nå, så det tar gjerne litt tid før et nytt kjøremønster får satt seg, sier Asperud.

Les også: - Oslo-byrådet stenger funksjonshemmede ute

STAMPE: Kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien tror ting vil gå seg til, selv om trikkene nå sopplever mer kø på grunn av det nye kjøremønsteret i Oslo sentrum.

- Betyr dette forsinkelser for passasjerene?

- Det skaper noe forsinkelser, selvfølgelig, der og da. Første dagen etter en omlegging kan bli komplisert, og så går det bedre og bedre, sier han.

Han tror køene vil bli mindre etter hvert, med noen justeringer.

- Det er litt vanskelig å vite i forkant hvordan en slik omlegging akkurat slår ut, så det er kanskje nødvendig å gå inn å gjøre noen endringer, sier han, og understreker at de ellers er positive til omleggingen.

- Vi er i utgangspunktet positive, og vi er med på å gi innspill når det gjelder hva som eventuelt må justeres av lyskryss og sånne ting, sier Asperud.

KØKAOS: Her står bilene i rekordlang kø i Christian IVs gate i Oslo sentrum. Bildet er tatt onsdag ettermiddag denna uka etter at nytt kjøremønster var blitt innført.

Taxisjåfør: - Enorme konsekvenser

Også taxiene i hovedstaden merker det nye kjøremønsteret.

-  Det er alltid sånn når du stenger flere veier, så får det enorme konsekvenser inntil kjøremønsteret har satt seg, sier taxisjåfør og styremedlem i Norges Taxiforbund, Anne Karlsen Hove, til Nettavisen.

Karlsen Hove har kjørt taxi i Oslo i 30 år, og kjenner derfor byens gater godt. Hun mener det er de som ikke er kjent, som får størst utfordringer.

- Vi som følger litt med, vet jo dette, men kommer du til Oslo og ikke er her så ofte, så er det mange som ikke har fått det med seg, sier hun.

DYRERE: Taxisjåfør og styremedlem i Norges Taxiforbund, Anne Karlsen Hov, sier taxiturene blir noe dyrere som følge av det nye kjøremønsteret i Oslo sentrum.

Som sporveien forteller hun om økt trafikk i Christian IVs gate, men viser til at nabogata, Christian Augusts gate, også er stengt på grunn av veiarbeid.

- Det har vært en del trafikk der fra før av, og det blir bare enda verre nå, sier Karlsen Hove.

Les også: Her gir Oslo-bilistene blaffen i det nye forbudet

- Turene blir dyrere

- Blir taxituren dyrere for kundene som følge av omlegginen av kjøremønster?

- Turene blir nok litt dyrere i noen tilfeller. Ofte kan man se leveringsstedet, men må kjøre omveier for å komme helt fram. Mange kunder vil helt fram fordi de ikke er kjent, ikke ser eller er dårlig til bens, sier Karlsen Hove, og samtidig påpeker:

- Hvor skal vi sette bilen mens vi hjelper til? Det er ikke lett å yte god service, når det ikke er noen steder å sette fra seg bilen, sier hun.

Karlsen Hove sier kunder også blir forundret over de stengte gatene.

- Selv hadde jeg en kunde som skulle til rådhuset i dag, og da måtte jeg si at dit kan jeg faktisk ikke kjøre. Kundene blir rett og slett forundret over at de ikke kan komme til rådhuset, sier taxisjåføren.

Les også: - Pussig at politikerne kan kjøre, men ikke vanlige Oslo-borgere

Taxiene kan imidlertid kjøre over Christiania torg, som også ble stengt for gjennomkjøring for privatbiler denne uka.

- Jeg skjønner at man vil ha bort mye av privatbilismen, men jeg skjønner også at det blir komplisert for næringsdrivende, taxinæringen og varetransporten. Vi kjører også en del funksjonshemmede som ikke har noe annet alternativ enn taxi, og for dem  som trenger litt ekstra hjelp, blir det problematisk, sier hun.

NYTT: Slik er det nye kjøremønsteret som ble innført i Oslo sentrum fra 4. juni.

NAF: - Kjenner ikke til køer

Nettavisen har også vært i kontakt med Statens vegvesen, som har ansvaret for de statlige riks- og hovedveiene i Oslo.

De har ikke merket økt trafikk eller mer køer på sine veier, som i hovedsak ligger utenfor Oslo sentrum.

- Veitrafikksentralen kan ikke si at vi har merket noen endring de siste dagene som følge av omleggingen av kjøremønster, sier kommunikasjonsrådgiver Håvard Vikheim i Statsen vegvesen region øst, til Nettavisen.

NAF melder om det samme.

- Vi kjenner ikke til at det har oppstått nye køer i sentrum på grunn av denne endringen, sier kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF til Nettavisen.

SE VIDEO: Her gir Oslo-bilistene blaffen:


Les også: MDG-politikere jubler over kjøreforbud: - Historisk!

- 15-20 min ekstra i kø

Men en av dem som har fått erfare å stampe i nye køer i Oslo sentrum, er stortingsrepresentant Turid Kristensen (H).

MER KØ: Stortingsrepresentant Turid Kristensen (H) forteller at hun måtte stå 15-20 minutter i ekstra kø som følge av endringene i kjøremønsteret i Oslo.

«Hadde den tvilsomme gleden av å prøve å kjøre bil i Oslo sentrum i dag. Mulig dette vil gå seg til, men skjønner virkelig ikke hvordan dette skal være miljøvennlig. Stå 15-20 minutter i ekstra kø, midt i sentrum, for å komme seg ut av byen», skriver Kristensen på Twitter.

Overfor Nettavisen utdyper hun:

- Grunnen til at det rant litt over i går er at de nye innstramningene virker så dårlig planlagt, og at det kan synes som om ønsket om å gjøre det vanskeligst mulig å kjøre bil i Oslo nesten er høyere enn ønsket om å lage flere bilfrie områder, et mer levende sentrum for menneskene der og sørge for mindre kjøring og forurensning, sier Kristensen.

Les også: - Her blir det veldig mange farlige situasjoner

Hva mener du om det nye kjøremønsteret? Si din mening i kommentarfeltet.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere