RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hjelp - vi fløy fra bagasjen!

Sist oppdatert:
Tidenes bagasjeblunder fra SAS: Oslo-flyet reiste fra all bagasje i København.

Fredag kveld tok flight SK472 av fra Kastrup lufthavn noen tonn lettere enn vanlig.

Årsak: All bagasjen som skulle være med Oslo-flyet fra København, sto igjen på bakken!

De danske bakkemannskapene hadde rett og slett glemt å levere containeren med passasjerenes reisegods til Airbus-maskinen som sto og ventet.

- Måtte holde rutetiden
Da ingen bagasje dukket opp og flyets avgangstid nærmet seg faretruende, valgte pilotene å reise nordover med tomt cargorom...

- Dette er årets bagasjeblunder. Faktisk har jeg aldri hørt om lignende episoder tidligere, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge til Nettavisen.

Ifølge informasjonssjefen var det bakkemannskapene på Kastrup som blingset på fraktpapirene og leverte bagasjen til feil fly.

- Flyet måtte holde rutetiden, og ble derfor nødt til å reise uten bagasjen ombord. Dette var en menneskelig svikt som ikke skulle kunne skje, sier Midteide.

Kostbar brøler
Flyet var av typen A321, som er den største flytypen SAS bruker på europeiske destinasjoner. Airbus-maskinen kan ta 185 passasjerer, og fredagens 20.15-avgang til Oslo var omlag halvfullt, ifølge passasjerer Nettavisen har snakket med.

En rekke av de reisende kom fra internasjonale destinasjoner og hadde med seg opptil flere kolli bagasje. Mange skulle også videre til andre destinasjoner i Norge. Bagasjen måtte dermed ettersendes over store deler av landet, noe som ble en kostbar affære for flyselskapet.

- I snitt koster det cirka 1000 kroner å ettersende én koffert eller en bag, opplyser Thomas Midteide i SAS Norge.

Et forsiktig anslag er at 100 kolli måtte ettersendes, dermed kan blunderen ha kostet SAS rundt 100.000 kroner.

- Ingen info
Passasjerer sier til Nettavisen at de ante fred og ingen fare da flyet lettet fra København.

- Underveis til Oslo fikk vi ikke ikke informasjon om tabben, sier en av flypassasjerene.

Først da de skulle hente reisegodset på rullebåndet på Gardermoen, fikk de opplyst at bagasjen ikke hadde kommet med flighten.

SAS Norge beklager både bagasjetabben og manglende informasjon.

- Dersom det stemmer at de ikke har fått informasjon, er det alt for dårlig. Vi må bare beklage hele denne saken, den er kjedelig både for passasjerene som ble rammet og for flyselskapet, sier Midteiede.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere